Pankkiyhteyden varmenteen salasanan vaihto / kadonnut salasana

Hyvään tietoturvakäytäntöön kuuluu salasanojen säännöllinen vaihtaminen. Varmenteen salasana voidaan vaihtaa myös, jos epäillään salasanan tai varmennetiedoston joutuneen väärien henkilöiden haltuun.

Jos haluaan vaihtaa varmenteen salasana, ensin aktivoidaan oikea sopimus ja painetaan varmenteen vieressä olevaa i-painiketta. Tämä avaa Varmenteen tiedot -ikkunan. Varmenteen salasanan antamisen jälkeen nähdään varmenteen tiedot, ja salasana voidaan vaihtaa painamalla Vaihda salasana -painiketta.

Varmenteen poistaminen

Jos varmenteen salasana tai tiedosto on hukkunut, on luotava uusi varmenne. Koska kerrallaan voi olla vain yksi voimassa oleva varmenne, vanha on ensin poistettava. Tämä tehdään Poista varmenne käytöstä -painikkeella. Varmenteen poisto ei vaadi nykyisen salasanan tietämistä. 

Ennen kuin varmenne poistetaan Fivaldista, se tulee sulkea ensin pankissa; ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun!
Autopay-huomio: Jos kyseessä on Autopay-siirtymän yhteydessä tehtävä varmenteen poisto, ei pankissa tule sulkea varmennetta, koska se on käytössä Autopayssä.

Varmennetiedoston varmuuskopiointi ja tietoturva

Varmennetiedoston säilytyksen periaatteet on päätettävä yrityskohtaisesti. Jos varmennetiedoston voi lukea kuka tahansa yrityksen käyttäjä, on tietoturva vain salasanojen takana (Visma Fivaldin salasana, varmennetiedoston salasana). Jos varmennetiedosto hukkuu esimerkiksi muistitikun rikkouduttua, uuden varmenteen saaminen edellyttää yhteydenottoa pankkiin. Hyvä käytäntö on huolehtia tiedoston varmuuskopioinnista ja siitä ettei tiedosto ole kuin sitä tarvitsevien luettavissa.

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.