Palkansaajat-rekisterin perustiedoissa hallinnoidaan yrityksen palkanlaskennan henkilöryhmiä ja ammattinimikkeitä sekä ammattiliitto- ja vakuutustietoja. Pääset perustietoihin valitsemalla Palkansaajat-rekisterissä ollessasi ylävalikosta Palkanlaskennan henkilöt > Perustiedot.
Henkilöryhmät
Henkilöryhmät-välilehdellä perustetaan ja hallinnoidaan henkilöryhmiä. Aloita uuden henkilöryhmän lisääminen joko napsauttamalla sivun vasemman reunan Uusi-painiketta tai napsauttamalla Henkilöryhmä-otsikon alla olevan taulukon tyhjää riviä.
- Henkilöryhmille tallennetaan sairausvakuutuksen päivärahamaksun prosentti.
- YEL-vakuutetun prosentti tallennetaan henkilön perustietoihin.
- Kullekin henkilöryhmälle voidaan valita omat palkkalajit. Palkkalaji valitaan Henkilöryhmän palkkalajit -otsikon alle tyhjän rivin oikealla puolella olevaa nuolipainiketta napsauttamalla.
- Henkilöryhmille voidaan tallentaa myös kustannuspaikat.
Ammattiliitot
Aloita uuden ammattiliiton lisääminen joko napsauttamalla sivun vasemman reunan Uusi-painiketta tai napsauttamalla Ammattiliitot-otsikon alla olevan taulukon tyhjää seliteriviä.
- Anna Ammattiliitot-osiossa liitolle selite ja valitse Ay-selvitystietojen ilmoitus -pudotusvalikosta ay-tietojen ilmoitustapa. Voit antaa liitolle myös muita tietoja.
- Lisää Ammattiliiton osastot -osiossa ammattiliitolle ainakin yksi osasto.
- Määritä Osaston jäsenmaksut -osiossa jäsenmaksun alkupäivämäärä ja maksutiedot.
Ammattinimikkeet
Aloita uuden ammattinimikkeen lisääminen joko napsauttamalla sivun vasemman reunan Uusi-painiketta tai napsauttamalla sivun vasemmanpuoleisen taulukon tyhjää seliteriviä.
- Anna ammattinimikkeelle selite ja halutessasi tunnus.
- Ohjelma täydentää kielikoodin automaattisesti sivun oikeaan reunaan, mutta voit halutessasi lisätä muita kielikoodeja (suomi/ruotsi/englanti) itse.
Vakuutukset
Aloita uuden vakuutuksen lisääminen joko napsauttamalla sivun vasemman reunan Uusi-painiketta tai napsauttamalla sivun yläosan taulukon tyhjää seliteriviä.
- Anna Selite-kenttään vakuutukselle kuvaus. Perusta eläkevakuutusyhtiö, jonka kanssa on tehty sopimus TyEL-tilityksistä.
- Valitse Vakuutusyhtiö-kentän pudotusvalikosta oikea vakuutusyhtiö.
- Vakuutusnumero-kenttään pitää antaa oikeassa muodossa. Pakollinen tieto.
- Valitse Ilmoitukset-kenttään, mistä ilmoituksesta on kyse.
Käytössä useampi tapaturmavakuutus
Jos yrityksessä on käytössä useampi tapaturmavakuutus, tulee kaikki yrityksen käytössä olevat tapaturmavakuutukset lisätä Vakuutukset-välilehdelle. Tapaturmavakuutuksille valitaan alareunan Ilmoitukset-kenttään Tulorekisteri: Tapaturmavakuutus. Ruksaa yrityksen oletustapaturmavakuutus.
Oletuksesta poikkeava tapaturmavakuutus tulee valita palkansaajakohtaisesti jokaiselle palkansaajalle, jolla ei ole käytössä oletustapaturmavakuutus, mutta tapaturmavakuutus kuitenkin käytössä. Tieto määritellään Palkansaajat-rekisterin Työsuhde-välilehden Vakuutukset-kohtaan. Kun palkansaajalle on määritelty oletuksesta poikkeava tapaturmavakuutus, tulee Fivaldin Palkkatietoilmoitus tulorekisteriin -sovelluksen Henkilö-välilehdellä näkyä oikea tapaturmavakuutus, ja sama tieto tulee siirtyä myös palkkatietoaineistolle. Jos yrityksellä on vain yksi tapaturmavakuutus, ei se näy Henkilö-välilehdellä eikä palkkatietoilmoitusaineistolla.
Yrityksen jokainen tapaturmavakuutus tulee olla mukana erillisilmoituksella.
Jos tapaturmavakuutus pidätetään palkkalaskelmilla ja käytössä on eri pidätysprosentit, tulee kukin tapaturmavakuutus perustaa Palkanlaskennan perustiedot -rekisterin Sosiaalivakuutus ym. maksut -välilehdelle. Kukin vakuutus asetetaan voimaan sivun alaosan tiedoissa, ja niille määritetään omat pidätysprosentit Työnantajan%-kenttään (eli yhteisrekisteriä ei oteta käyttöön). Tämän lisäksi käytössä tulee olla sama määrä tapaturmavakuutuksen palkkalajeja, joille kullekin kytketään oma tapaturmavakuutustieto Palkkalajit-rekisterin Prosentin tyyppi -osiossa. Palkansaajalle valitaan Henkilön palkkalajit -välilehdellä oikea tapaturmavakuutuksen palkkalaji.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback