Virheilmoitukset "Arkistoon vienti epäonnistui!" tai "Arkiston kenttien tallennuksessa virhe" tai "Epäonnistunut laskujen arkistointi" tai "Laskujen vienti arkistoon ei onnistunu" voivat esiintyä Myynninhallinnassa, Ostolaskujen kierrätyksessä tai kirjanpidon tositteen liitteen tallennuksessa. Ilmoituksen syynä on yleensä jokin seuraavista vaihtoehdoista:

1. Tilikautta ei ole perustettu

Tarkista, että Yrityksen perustiedoissa on tilikausi auki sille kaudelle, jolle laskua tehdään. Kun Arkistoon tallennetaan aineistoa, on likipitäen kaikilla dokumenteilla pakollisena kenttänä "Tilikausi" ja tämä haetaan Yrityksen perustiedoissa olevasta rekisteristä.

2. Myyntilaskun liitteen nimi on virheellinen

Ongelman saattaa joskus aiheuttaa laskun liitteen nimi, jos se sisältää välilyöntejä, erikoismerkkejä (esim. pilkku) tai jos nimi on liian pitkä. Liitteen poistaminen laskulta, sen nimeäminen uudelleen ilman erikoismerkkejä ja/tai lyhentäen nimeä ja liitteen tallentaminen tämän jälkeen uudelleen laskulle korjaa tilanteen.

3. Laskua tulostavalla käyttäjällä ei ole oikeuksia laskuraporttiin

Jos virheilmoitus tulee laskua tulostettaessa, virheen syynä voi olla se, että laskua tulostavalla käyttäjällä ei ole oikeuksia kyseiseen laskuraporttiin. Fivaldin pääkäyttäjän pitää antaa käyttäjälle Palvelunhallinnassa (sovellusikkuna > Muut > Palvelunhallinta) Käyttö-oikeus Myynnin raportteihin (Sovellustyyppi - Raportit > Myynti) tarvittavalle laskulomakkeelle (Lasku, Tilisiirroton lasku tai Lasku ulkomaat).

4. Arkistossa on useampia kansioita samalla nimellä

Tarkista arkistosta, että siinä kansiossa, johon liite kuuluisi tallentaa (esim. Myyntilaskut), ei ole useampia kansioita samalla nimellä. Jos esimerkiksi kyseiselle asiakkaalle on useampia kansioita täsmälleen samalla nimellä, Fivaldi ei tiedä, mihin kansioon liite kuuluisi tallentaa. Poista ylimääräiset kansiot, jos ne ovat tyhjiä. Jos kansiot eivät ole tyhjiä, siirrä kaikki aineistot yhteen kansioista ennen kuin poistat ylimääräisen kansion.

5. Myyntilaskulle ollaan lisäämässä liitettä, mutta Arkistoa ei ole otettu käyttöön

Arkiston pääkäyttäjän tulee ottaa Arkiston toiminnossa Perustiedot | Perustiedot | Määrittele arkistointiasetukset käyttöön aineisto "09 - Myyntilaskut" ja määritellä oikeudet kohdasta “Määritä oikeudet” (kts. kuva). Tämän lisäksi tulee määritellä, mistä kaudesta alkaen aineistot halutaan siirtyvän Arkistoon. Myyntilaskujen käyttöönotto aktivoi Myyntitilausasiakirjat-aineiston, joka mahdollistaa liitteiden käsittelyn.

Huom. oikeudet tulee määritellä niille käyttäjille / käyttäjäryhmille, jotka laskuttavat ja lisäävät myyntilaskuille liitteitä.


6. Dokumenttityypin tilikauden korvaussäännössä on virheellinen tieto

Mene Fivaldi webissä Arkistoon | Perustiedot | Dokumettityypit ja klikkaa vasemmalta listasta kyseinen dokumenttityyppi aktiiviseksi (esim. "Myyntilaskut"). Alla olevaan kuvaan on merkitty, minkä tietojen tulee täsmätä keskenään. Eli kyseisen dokumenttityypin Kausi-rivin Tunnus-sarakkeen tiedon (esimerkkikuvassa "k_17"), tulee sisältyä Tilikausi-rivin Korvaussääntö-kentässä näkyvään tietoon.

Huom! Kuvan esimerkissä dokumenttityyppi on "Myyntilasku", mutta "Ostolaskut"-dokumenttityyppi tarkistetaan täysin vastaavalla tavalla.


7. Aineistolla on kenttien rekisterien määritys epäonnistunut

Mene Fivaldi webissä Arkistoon | Perustiedot | Aineistot ja klikkaa vasemmalta listasta kyseinen aineisto aktiiviseksi. Klikkaa "Vaihda tallennuskohdetta" -painiketta. Allaolevissa kuvissa näkyy, mitä kentissä tulee olla valittuna. Kyseiset kentät tulee tarkistaa ja korjata kyseisen esimerkkikuvan mukaisiksi riippuen siitä, mitä aineistoa käsitellessä virheilmoitus ilmeni.

Huom! Esimerkkikuvissa näkyvää "Hakemistokenttä"-kohtaa ei välttämättä näy kaikissa yrityspaikoissa. Kuvissa näkyy ne kentät, joita Arkiston oletuksessa on ollut mallina silloin, kun Arkisto on aikoinaan otettu käyttöön kyseisessä esimerkkiyhtiössä.

A) Asetukset Myyntilaskut-aineiston osalta:


B) Asetukset Ostolaskut-aineiston osalta:


C) Asetukset Kirjanpidon tositteen liite -aineiston osalta:


Asetusmuutosten päivittyminen

Mikäli ongelma johtui kohdista 3-7, niin huomioithan, että Arkistossa tehdyt asetusmuutokset päivittyvät vasta seuraavan yön automaattiajossa. Tästä johtuen tulee odottaa seuraavaan arkipäivään ja vasta sitten tarkistaa, auttoivatko tehdyt toimenpiteet tilanteeseen.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.