Yleistä

Vastaanottoilmoitukset (RI ReceiverInfo)

  • Uusi vastaanottoilmoitus (ADD)
  • Vastaanottoilmoituksen muutos (CHANGE)
  • Vastaanottoilmoituksen poisto (DELETE)

Kun asiakas tilaa verkkopankistansa e-laskun, lähettää pankki tilauksesta vastaanottoilmoituksen (RI-sanoma). Sama toimintamalli pätee myös tilanteissa, joissa asiakas jolla ei ole verkkopankkia tilaa pankista suoramaksun.

Vastaanottoilmoitukset noudetaan Fivaldi pankkiyhteydellä tai ne saapuvat Fivaldin verkkolaskupalvelun kautta.

Kun aineisto on saapunut, se pyritään kohdistamaan automaattisesti oikeaan Fivaldi-yritykseen ja kuluttaja-asiakkaaseen.

Vastaanottoilmoituksen tietojen perusteella tiedetään, onko asiakas siirtynyt e-laskuun vai suoramaksupalveluun (00=E-lasku, 01=Suoramaksu) ja asiakkaan laskujen välitystapa muuttuu sen mukaiseksi.

Esimerkki vastaanottoilmoituksesta

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Käytössä Fivaldi Pankkiyhteys

  • Kun Fivaldi pankkiyhteydessä on noudettu saapuvien aineistojen osalta ”Vastaanottoilmoitus”, sanomat näkyvät Pankkiyhteyden siirtohistoria -ruudulla rajaamalla aineistomuodoksi ”Vastaanottoilmoitus”.
  • Tarvittaessa aineiston saa ulos napsauttamalla hiiren kakkospainiketta ja valitsemalla ”Vastaanota aineisto omalle työasemalle”.
  • Mikäli sanomaa ei ole pystytty kohdistamaan Fivaldi-yritykseen, tarkempi virheilmoitus löytyy napsauttamalla OK-painiketta ja ”Aineiston jakelu Fivaldi-yrityksille” -ruudulla (i)-painiketta.
  • Sanoman kohdistus laskuttajayritykseen tapahtuu seuraavilla kriteereillä:

1.) Aineiston SenderInfoIdentifier-elementin perusteella.

2.) Aineiston vastaanottajan verkkolaskuosoitteen perusteella.

  • Kun jakelun kohdistus on onnistunut laskuttajayritykseen, ilmoitukset näkyvät Laskujen välityksen Vastaanottoilmoitukset-näkymässä:

Kuluttajalaskutus - Vastaanottoilmoitukset

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Käytössä Fivaldin Verkkolaskupalvelu

  • Kun vastaanottoilmoitus on saapunut Fivaldin Verkkolaskupalveluun, sanoma näkyy Maventa-tilillä kohdassa Kuluttajalaskutus | Vastaussanomat .
  • Tarvittaessa aineiston saa ulos klikkaamalla linkistä ”Lataa”.
  • Mahdolliset pankista tulleet virheilmoitukset löytyvät kohdasta ”Virhesanomat”.
  • Sanoman kohdistus Fivaldin Verkkolaskupalvelusta Fivaldi laskuttajayritykseen tapahtuu seuraavilla kriteereillä:

1. Aineiston SenderInfoIdentifier-elementin perusteella.

2. Visma Maventa-tili | Asetukset ja Fivaldin Verkkolaskupalvelun | Yrityksen tilitiedot välisen linkityksen perusteella (API-avain ja Yrityksen UUID).

  • Kun jakelun kohdistus on onnistunut laskuttajayritykseen, ilmoitukset näkyvät Fivaldi Laskujen välityksen Vastaanottoilmoitukset–näkymässä:

Kuluttajalaskutus - Vastaanottoilmoitukset

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vastaanottajailmoitus ei saapunut Laskujen välitykseen, vaikka kohdistustiedot olivat oikein?

Avaa Laskujen välityksen perustiedot ja tarkista ko. välitystavan kohdalta E-laskujen tiedot. Katso kohta ”Maksajan yksilöintitiedon tyyppi 2”. Jos on käytetty samoja arvoja kuin tyyppi1 - kohdassa (joka aina 01 – Laskun viitenumero), tilanne korjataan seuraavasti:

  • Tyhjennä ”tyyppi2”-kohdan kaikki tiedot ja tallenna 
  • Lähetä pankkiin CHANGE laskuttajailmoitukset, jotta ongelma poistuu jatkossa 
  • (tyyppi1 ja tyyppi2 eivät saa olla samoja eli kohdassa 2 ei saa olla "Laskun viitenumero")  
  • Kuluttajan lähettämät tiedot voi tallentaa manuaalisesti henkilölle ko. aineiston tietojen perusteella




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.