SISÄLTÖ
Autopay-siirtymän usein kysytyt kysymykset (UKK)
Olemme listanneet alle usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen liittyen siirtymään, toimintoihin, Web services-sopimuksiin ja hinnoitteluun
Siirtymä ja sen aikataulut
Tarvitseeko minun käyttää siirtymätyökaluja?
Autopayn voi ottaa käyttöön yksittäiselle Web Services -sopimukselle ja siihen liitetyille tileille manuaalisestikin. Yksittäisen sopimuksen käyttöönotto tulee eteen, jos haluat kytkeä esimerkiksi uuden pankkiryhmän pankkiliikenteen Fivaldiin tai sinulla on enemmän kuin yksi saman pankkiryhmän Web Services -sopimus. Fivaldin pankkiyhteydessä jo käytössä olevien Web Services -sopimusten ja pankkitilien siirtämiseen löytyy sen sijaan massasiirtymätyökalu, jolla voi tehdä kaikki siirtymän työvaiheet kerralla kullekin sopimukselle. Jos olet Fivaldin pankkiyhteyden käyttäjä, kannattaa Autopay ottaa käyttöön massasiirtymätyökalun avulla.
Tuleeko palvelujen käyttöön katkosta työpäivien aikana?
Ei tule, mutta siirtymä kannattaa tehdä yksi WS-sopimus kerrallaan ja aikatauluttaa se niin että se ei aiheuta katkoksia, esim. noutaa ja lähettää aamulla pankkien aineistot Fivaldi-pankkiyhteydessä, aloittaa tämän jälkeen yhden WS-sopimuksen siirtymä.
Onko muutos pakollinen?
Suosittelemme siirtymään Autopayn käyttöön, sillä Fivaldin vanhaa pankkiyhteyttä ei tulla jatkossa enää merkittävissä määrin kehittämään. Kaikki uudet palvelut ja toiminnallisuudet tulevat jatkossa tukemaan Autopayn käyttöä.
Milloin Fivaldin web-näkymään tulee maksuliikenteen alle valinta Autopay?
Sitten kun Autopay-roolit on määritetty onnistuneesti
Mihin asti vanha pankkiyhteys toimii?
Siihen asti kun siirtymä uuteen on tehty. Tulemme sulkemaan vanhan pankkiyhteyden kokonaan jollain aikavälillä, mutta pyrimme tukemaan asiakkaitamme siirtymässä ja antamaan tähän tarpeeksi aikaa. Kalenterivuosi 2025 on ainakin aikaa tehdä rauhassa siirtymää, mutta toki kannustamme aikaiseen siirtymään mm. hinnoittelukampanjalla.
Voiko synkronoinnin jälkeen enää käyttää vanhaa pankkiyhteyttä miltään osin?
Mikäli pankin ws-sopimus on siiretty Autopayhin, niin sitä ei voi enää käyttää Fivaldi pankkiyhteyden puolella.
Jos aktivoi Autopayn käyttöön niin voiko samaan aikaan kuitenkin käyttää vanhaa pankkiyhteyttä vai tuleeko samassa siirtyä heti käyttämään pelkkää Autopayta?
Sopimus kerrallaan siirto ja se sopimus, joka on siirretty sinne, on sitten 100% Autopayssa. Siirtämättömät sopimukset ovat vielä Fivaldin vanhassa pankkiyhteydessä
Jos kytken vaikkapa OP sopimuksen Autopayhin, niin pitääkö kaikki OP:tä käyttävät asiakkaat / pankkitilit kytkeä samalla Autopayhin? Vai voiko kytkeä 1-2 yritystä ja "harjoitella" Autopayta niillä ja loput toimii vanhassa pankkiyhteydessä siihen saakka kunnes ne siirretään?
Yksi sopimus siirtyy aina kerralla, eli kaikki siihen liitetyt yritykset ja pankkitilit siirtyvät samalla kertaa
Miksi KH asiakkaiden siirtymistä Autopayn käyttöön ei suositella?
Autopay-siirtymä koskee ensisijaisesti tilitoimistoja ja heidän asiakkaitaan, sekä Fivaldin suoria yritysasiakkaita. Fivaldin kiinteistöhallinnan asiakkuudet on viime vuonna siirretty Visma Sirius Oy:lle ja olemme silloin kertoneet, ettemme jatkossa kehitä kiinteistöhallinnan ominaisuuksia Fivaldiin. Jos olet siirtymässä lähiaikoina käyttämään muita Visman kiinteistöhallinnan ratkaisuja, emme suosittele sinua tekemään Autopay-siirtymää tässä vaiheessa.
Jos osa asiakkaista jätetään Fivaldiin, mutta osa asiakkaista (isännöinti) siirtyy syksyllä toiseen järjestelmään, mikä on suositeltava ajoitus Autopayn käyttöönottamiselle?
Ws-sopimuksen siirto tehdään aina koko sopimus kerrallaan. Suosittelemme tässä tilanteessa Autopayn käyttöönottoa vasta syksyllä.
Jos asiakas vain hyväksyy ostolaskut ja tilitoimisto lähettää ne maksuun, tarvitseeko asiakas mitään Autopay-rooleja?
Jos asiakas hyväksyy ostolaskujen kierrätyksessä ostolaskuja, niin silloin ei tarvitse asiakkaalle antaa mitään Autopay-rooleja.
Voiko Autopayn kautta hoitaa asiakasyrityksen laskujen maksuja sekä asiakkaan käyttäjä/käyttäjät ja tilitoimiston edustaja?
Kyllä voivat molemmat hoitaa, riippuu siitä mitä Visma.net-sovellusten liittyviä rooleja käyttäjille anntetaan.
Onnistuuko, jos tilitoimisto hoitaa ainoastaan palkka-aineiston maksujen hyväksynnän ja asiakas hoitaa kaikkien maksujen hvyäksynnän pankkiin?
Kyllä onnistuu, antamalla eri käyttäjille eri rooleja, esim. tilitoimiston käyttäjälle Autopay Payroll accountant ja Autopay Payroll approver -roolit.
Pitäisikö nuo Autopay-roolit näkyä Fivaldissa vaihtoehtoina vaikka ei olisi vielä tehnyt mitään Autopayn käyttöönottoon liittyen?
Fivaldin sovellusikkunan puolella palvelunhallinnassa kun valitaan sovellukset -kohtaan Visma.net-sovellukset, niin pitäisi näkyä. Mikäli ei näy niin pyytäisin olemaan yhteydessä Fivaldin sovellustukseen tuki.fivaldi@visma.com.
Palvelun toiminnot ja yhteensopivuus
Mitä selaimia Autopay tukee?
Chrome, Firefox, Edge, Safari. (Huom, Siirtymätyökalussa tuetut selaimet ovat vain Chrome ja Edge)
Toimiiko AutoPay Apple-ympäristössä?
Toimii, Autopayssä tuetut selaimet ovat Chrome, Firefox, Edge, Safari
Voiko maksuaineiston tehdä sovellusikkunan kautta?
Kyllä voi kuten ennenkin.
Voiko Autopayssä hyväksyä maksuaineistoja massana?
Kyllä, Autopayssä on mahdollista hyväksyä maksatusaineistoja myös massana.
Toimivatko valuuttamaksut Autopayn kanssa?
Valuuttamaksut toimivat Fivaldin ostoreskontran maksatuksen puolella kuten nykyäänkin, tähän ei ole tehty merkittäviä muutoksia
Miten muutos vaikuttaa laskujen maksamiseen ja hyväksyttämiseen?
Tilitoimiston asiakas voi jatkossa halutessaan maksaa laskut pankkiin asti ilman että tilitoimiston pitää ne erikseen lähettää pankkiyhteydestä. Tämä tarkoittaa, että tilitoimiston asiakas voi hyväksyä ja lähettää FIvaldissa muodostamansa maksuerät Autopayn puolella aina maksuun asti. Myös tilitoimistokäyttäjä voi hoitaa asiakkaidensa maksuja kuten tähänkin asti.
Kun käytetään Autopayta, niin tuleeko myös silloin ostolaskut siirrettävä ensin reskontraan, jotta ne voi maksaa?
Laskut tulee siirtää ensin reskontraan, jotta ne ovat maksukelpoisia.
Lähtevätkö maksatuserät heti pankkiin vai vasta eräpäivänä?
Maksatuserät lähtevät pankkiin heti kun ne on hyväksytty Autopayssa. Maksu veloittuu pankkitililtä sen mukaan mitä maksuerälle on määritetty maksupäiväksi.
Miten jatkossa tarkistetaan maksujen ja verkkolaskujen hylkäyspalautteet?
Fivaldista muodostettujen maksuaineistojen reaaliaikaiset palautteet saapuvat heti Fivaldiin kun pankki on ne muodostanut. Virheellisistä palautteista, esimerkiksi maksun hylkääntymisestä, nostetaan viesti käyttäjän omiin viesteihin. Verkkolaskut kulkevat jatkossa Maventan kautta, ja niiden virhetilanteista on oma viestintänsä.
Tulevatko myös sepa-maksupalautteet automaattisesti?
Fivaldista muodostettujen maksuaineistojen reaaliaikaiset palautteet saapuvat heti Fivaldiin kun pankki on ne muodostanut. Huom. joidenkin pankkien kohdalla maksuerä kuittaantuu maksetuksi ostoreskontrassa vasta konekielisen tiliotteen noudon myötä.
Onko tällä vaikutusta sähköisiin tiliotteisiin?
Ei aiheuta toimenpiteitä, mutta jatkossa tiliotteet tulevat reaaliaikaisesti Fivaldiin ilman manuaalista noutoa pankkiyhteyden kautta
Oliko niin, että Autopayssa toimii myös viikkotiliote?
Jos on tilattu pankista niin toimii kuten ennenkin.
Miten viitteet, jotka ei kohdistu?
Kohdistumattomat viitteet kohdistetaan jatkossakin Saatavienhallinnassa tai Myyntireskontrassa.
Miten automaattisesti noudetut viitteet saadaan listattua luettavasti? Nyt tulostus tulee heti kun siirto tehty.
Viitemaksuaineiston saa tulostettua joko Autopayn puolelta tai sitten Fivaldista Viitesiirtojen luku -apuohjelmasta.
Miten itse maksunsa hoitavia asiakkaita tulee informoida?
Heille on mahdollista jatkossa antaa oikeus muodostaa maksuaineistot Fivaldista ja hyväksyä halutessaan ne pankkiin asti Autopaysta, jolloin ne maksetaan ilman että tilitoimiston pitää lähettää ne eteenpäin pankkiyhteydestä.
Jos tiettyyn pankkiin on kytketty useita eri asiakkaita ja yksi heistä haluaa hakea reaaliaikasaldon useita kertoja päivässä, päivittyykö vain tämän yrityksen saldo vai kaikkien samassa pankissa olevien?
Saldot päivitetään jatkossa aina yhden yrityksen yhdelle pankkitilille kerrallaan, massapäivitystä ei ole ainakaan ensimmäisessä vaiheessa tuettu. Jatkossa jokainen Fivaldin käyttäjä voi halutessaan päivittää pankkitilien saldoja tarpeen mukaan Fivaldissa.
Ovatko jatkossa muut verkkolaskujen välittäjät käytettävissä vai tuleeko kaiken liikenteen tapahtua Maventan kautta?
Kaikki verkkolaskut kulkevat jatkossa Maventan kautta
Toimiiko noudettujen aineistojen jakelu automaattisesti myös eri kantaryhmiin?
Kyllä toimii.
Mitä tapahtuu pankkivarmenteille joita säilytämme tällä hetkellä itsellämme?
Varmenteet siirretään siirtymävaiheessa Autopayn pilveen, jossa ne pysyvät turvallisesti tallessa.
Olen tilannut joka aamu reaaliaikasaldot kaikille asiakkailleni kerralla, miten tämä onnistuu jatkossa?
Jatkossa jokainen Fivaldin käyttäjä, myös tilitoimiston asiakas, voi halutessaan päivittää pankkitiliensä saldoja tarpeen mukaan Fivaldissa.
Pystynkö tilaamaan jatkossa vastuu- ja vakuuserittelyt suoraan Fivaldista?
Vastuu- ja vakuuserittelyt eivät jatkossa enää ole mukana pankkiyhteyden tukemissa aineistossa, ja ne tulee tilata suoraan pankista.
Mitä pankkeja uudessa toiminnallisuudessa tuetaan?
Autopayn tukemat pankit ovat Nordea,, Danske Bank, OP Pohjola, Aktia, Ålandsbanken, Handelsbanken, POP, Säästöpankki ja OmaSP, S-Pankki
Voiko kaksivaiheisen tunnistautumisen ohittaa?
Suosittelemme käyttämään Autopayn oletuksena päälle asettamaa kaksivaiheista hyväksyntää, sillä se parantaa maksatuksen ja pankkiyhteyden tietoturvaa. Asetus on kuitenkin mahdollista kytkeä yrityskohtaisesti pois päältä Autopayssa.
Jos asiakas ei halua päiväkohtaisia tiliotteita, saako viitteet silti jatkossakin päiväkohtaisesti?
Kyllä saa mikäli ne on pankilta tilattu kyseiselle tilille päiväkohtaisina WS-sopimuksella
Saako viitemaksuaineiston ladattua omalle koneelleen?
Autopaysta on mahdollista ladata viitemaksuaineistot tietyissä tiedostotyypeissä, esimerkiksi pankin lähettämässä alkuperäisessä muodossa.
Miten viitesuoritukset ohjautuvat, jos eivät ole Fivaldin myyntireskontrassa, vaan pitäisi ohjata Tampuurin vuokrareskontraan.
Autopaylla voi noutaa viiteaineistot, jotka voi ladata omalle koneelle ja lukea omalta koneelta Tampuuriin.
Jos tapahtumaote on aktivoitu, niin kuinka usein Autopay noutaa sen?
Tapahtumaote noudetaan pankkitilikohtaisesti Fivaldi webin puolella Asetukset > Perustiedot > Pankkitilit
Voiko valuuttakursseja hakea automaattisesti?
Tällä hetkellä valuuttakurssien nouto ei ole vielä tuettu.
Onnistuuko ulkoisen palkka-aineiston lähettäminen Autopay:n kautta?
Ulkoisten aineistojen lähetys onnistuu, kun aineiston tiedostomuoto on pain 001.001.03
Pystyykö Autopay:n kautta lähettämään ulkoista aineistoa (ei sepa). Esim. Change, Del ilmoituksia kuluttajan e-lasku juttuja?
Autopayn ulkoisina aineistoina voi lähettää ainoastaan maksuaineistoja, joiden aineistomuoto on pain 001.001.03
Miten Autopay vaikuttaa kassamaksun luontiin?
Kassamaksun luonti ja sen lähettäminen Autopayhin toimii normaalisti Ostoreskontran maksatuksessa samalla tavalla kuin ostolaskujen maksu - eli niin, että tehdään joko tyhjä erä johon valitaan kassamaksu, tai sitten Luo maksueriä - painikkeen kautta valitaan avautuvasta ikkunasta kassamaksut.
Kassamaksulle asetetaan automaattisesti kuittaustosite (Kassamaksuissa Kulukirjaus), ja kun tuo maksu on maksettu, niin myös tuo kirjanpidon kassamaksujen tosite tulee näkyviin sitten automaattisesti.
Ostoreskontran ruudun Maksa heti -painiketta ei tueta Autopayn yhteydessä eli painike tukee vain Fivaldin pankkiyhteyttä.
Pankin Web services-sopimukset ja niihin vaadittavat muutokset
Pitääkö pankkien kanssa tehdä uusia sopimuksia?
Useammissa tapauksissa sopimuksia ei tarvitse uusia. Mikäli pankkiliikenteen hoito on kuitenkin jaettu niin, että tilitoimiston asiakas hoitaa osaa omasta pankkiliikenteestään oman WS-sopimuksen alla ja loput hoidetaan tilitoimiston WS-sopimuksen alla, suosittelemme että asiakkaan WS-sopimuksesta luovutaan ja pankkitilit siirretään tilitoimiston sopimuksen alle.
Mikäli tilitoimisto käyttää massasiirtymätyökalua, niin tarvitseeko tilata pankista uusia siirtoavaimia jo olemassa oleville ws-sopimuksille?
Mikäli tilitoimisto käyttää Autopay siirron yhteydessä massasiirtymätyökalua, niin silloin ei tarvitse tilata pankista uusia siirtoavaimia olemassa oleville ws-sopimuksille.
Tuleeko tilata kertakäyttöiset siirtoavaimet pankista, jos halutaan siirtyä käyttämään Autopayta?
Kyllä, mikäli halutaan siirtyä manuaalisesti käyttämään Autopayta, massasiirtymätyökalulla siirryttäessä ei tarvitse tilta pankista kertakäyttöisiä siirtoavaimia.
Miten tässä yksittäissiirrossa ne uudet siirtoavaimet saa?
Pankista tulee pyytää uudet avaimet uutta pankkiyhteyttä varten.
Mitä tapahtuu vanhoille ei-aktiivisille WS-sopimuksille?
Vain aktiiviset WS-sopimukset siirretään Autopayhin.
Pitääkö tilitoimistolla olla tili siinä pankissa, jossa heillä on WS-sopimus? Vai riittääkö että asiakkaalla on oma WS-sopimus johon hänen tilinsä on liitettynä?
Fivaldin ja Autopayn näkökulmasta tilitoimistolla ei tarvitse olla tiliä siinä pankissa jossa heillä on WS-sopimus, mutta tämä kannattaa tarkistaa myös pankilta, heillä voi olla tähän omia vaatimuksiaan. Jos asiakas haluaa pitää oman WS-sopimuksen ja hoitaa kaiken siihen liittyvän hallinnoinnin, sekin onnistuu Autopayn kanssa. Tärkeintä on, ettei asiakkaan pankkitili (IBAN) ole kahdelle erillisellä sopimuksella Autopayhin siirryttäessä, vaan päätös on tehty kumpaan sopimukseen tili liitetään - asiakkaan omaan sopimukseen tai tilitoimiston sopimukseen.
Fivaldissa ja Autopayssa yksittäinen pankkitili voi olla liitettynä vain yhteen WS-sopimukseen kerrallaan, joten jos se on usealla eri sopimuksella pitäisi tässä kohtaa tehdä näiden yhdistely ja siirtää tili toimimaan vain yhdellä WS-sopimuksella.
Jos tilitoimistolla on oma webservise kanava ja sitä kautta kulkee kaikkien asiakkaiden pankkiliikenne. Sama sopimus ei voinut olla kytkettynä AutoPayhin ja sitten pankkiin, niin kaikkien asiakasyritysten osalta on otettava AutoPay käyttöön samaan aikaan? Muuten pankkiliikenne toimisi vain niillä jotka ehditty kytkeä ja muilla asiakkailla liikennöinti ei enää onnistuisi?
Kyllä
Jos tilitoimisto noutaa asiakkaan tiliotteet tilitoimiston WS-sopimuksella ja asiakkaalla on oma WS-sopimus esim. SEPA maksujen lähettämistä varten, niin miten tulee toimia?
Kun siirrytään käyttämään Autopayta, niin silloin asiakkaan pankkipalvelut tulee joko olla kytkettynä tilitoimiston WS-sopimuksen alle valtakirjalla tai asiakkaalla tulee olla oma WS-sopimus.
Jos yrittäjä itse käyttää omaa webserviceä Fivaldissa (eli ei mitenkään tilitoimiston alla) niin pitääkö heillä olla admin rooli sitten?
Jos yrittäjä itse hallinnoi pankkisopimusta Autopayssa, tätä varten yrittäjällä täytyy olla Autopay admin rooli. Jos tilitoimisto hallinnoi pankkisopimusta Autopayssa, ei yrittäjä tätä roolia tarvitse.
Voiko Autopayta käyttää myös Fivaldin yritysasiakas jolla on oma WS-sopimus, vai koskeeko vain tilitoimistoja?
Kyllä, Autopayta voi käyttää myös suora asiakas omalla sopimuksellaan
Voiko asiakkaan pankkitili olla kytkettynä sekä tilitoimiston WS-sopimuksen alle ja oman WS-sopimuksen alle eli asiakas maksaa itse ostolaskut, tilitoimiston WS-sopimuksen kautta hoidetaan muut asiat?
Kun siirrytään käyttämään Autopayta, niin silloin asiakkaan pankkipalvelut tulee joko olla kytkettynä tilitoimiston WS-sopimuksen alle valtakirjalla tai asiakkaalla tulee olla oma WS-sopimus.
Jos haluaa tehdä muutoksia ws-sopimukselle, niin eikö enää tarvitse muutoksista sopia pankin kanssa, vaan ne pystyy tekemään Autopayssa?
Pankin kanssa tehdään jatkossakin sopimusmuutokset
Onko Autopayn ohjeita mahdollista saada englanniksi?
Tällä hetkellä ohjeet ovat ainoastaan suomeksi
Miten factoring toimii Autopayn kanssa?
Jatkossa factoring tapahtuu Maventan kautta.
Jos asiakas käyttää Factoring-rahoitusta ja Maventaa, menevät kaikki myyntilaskut rahoitukseen. Tätä on kierretty käyttämällä ei rahoitukseen meneville laskuille Fivaldin pankkiyhteyden kanavaa. Miten asiakas tällaisissa tapauksissa toimii jatkossa, jos vain osa laskuista halutaan lähettää rahoitukseen?
Niiden laskujen osalta, joita ei haluta siirtää rahoitukseen, suosittelemme ottamaan laskutuksen ajaksi Rahoitusyhtiö käytössä -valinta pois ja perustamaan oma välitystapa, johon on valittuna laskupohja ilman siirtolauseketta. Tarkemmat tiedot löytyvät tästä ohjeesta.
Tapahtumat ja hinnasto
Pystynkö tarkastamaan paljonko nykyään liikkuu pankkiyhteyden kautta tapahtumia?
Tähän ei ole suoraan työkaluja, mutta näitä voi tarkastella kuukausikohtaisesti esim. tiliotteilta
Kenelle Autopay-käytön lasku lähetetään?
Tilitoimiston asiakkaiden tapahtumat laskutetaan tilitoimistolta, joka voi halutessaan edelleenlaskuttaa tapahtumat Fivaldin Tapahtumalaskutuksen kautta
Miten Autopay on hinnoiteltu?
Autopayn hinnasto ja kampanjatarjous on julkaistu täällä.
Lähtevät maksut: Yksittäisen laskutettavan tapahtuman laskentaperusteena lähtevissä maksuissa on SEPA- tai SEPA PALKAT-aineistolla maksettava yksittäinen maksutapahtuma.
Saapuvat maksut: Tilille saapuvissa maksutapahtumissa laskentaperusteena on pankin viitemaksu- eli KTL-aineistolla saapuva yksittäinen maksutapahtuma.
Pankkitilille saapuvan suorituksen tai tilisiirron nouseminen KTL-aineistolle riippuu maksajan maksu/tilityslogiikasta, eli siitä sisältääkö sisääntuleva maksu maksuviitteen vai ei. Mikäli haluat tarkistaa onko jokin tietty tilille saapuva tapahtuma osa laskutettavia tapahtumia, kannattaa tarkistaa nouseeko kyseinen tapahtuma pankin KTL-aineistolle.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback