Ostoreskontran Tiliote-välilehdellä voit tarkastella ostolaskuja ja niitä koskevia maksutietoja toimittajakohtaisesti.

Voit hakea laskuja tarkasteltavaksi käyttämällä sivun yläreunan hakutoimintoja.

Yritystunnus-kenttäValitse se toimittaja, jonka laskuja haluat tarkastella. Kirjoita joko toimittajan nimi kokonaan/osittain tai toimittajan numero kenttään ja paina näppäimistön Enter- tai Tab-painiketta. Voit myös etsiä toimittajan nuolipainikkeesta avautuvan hakutoiminnon avulla.
Lasku-/maksutyyppi-pudotusvalikkoValitse pudotusvalikosta, minkä tyyppisiä laskuja ja suorituksia tarkastellaan. Kentän oletusvalinta on Kaikki, mutta voit valita myös joko Ostolaskut tai Kassamaksut.
Laskun tositenumero -kenttäVoit hakea näkyviin vain tietyn laskun sen tositenumeron avulla. Syötä tositenumero kenttään käsin ja paina näppäimistön Enter- tai Tab-painiketta, tai etsi tosite nuolipainikkeesta avautuvan hakutoiminnon avulla.
Maksetut laskut kausilta -pudotusvalikot

Määritellään kausiväli, jonka aikana maksettuja laskuja halutaan tarkastella. Ensimmäiseen kenttään valitaan halutun kausivälin ensimmäinen kausi ja jälkimmäiseen kenttään valitaan halutun kausivälin viimeinen kausi. Voit laajentaa/rajata hakutulosta muokkaamalla kausiväliä.

A = avoin kausi
S = suljettu kausi

Laskut tulevat näkyviin annettujen hakukriteerien mukaan. Ostolasku tietoineen näkyy mustana rivinä. Laskun kuittaus, eli suoritustosite, tietoineen näkyy laskurivin alapuolella sinisenä rivinä. Maksuaineistotieto tietoineen näkyy laskurivin alapuolella violettina rivinä. Sivun alareunassa näkyy sekä erääntyneiden sekä saldoltaan avoimena olevien laskujen yhteissummat.


Musta laskurivi


Jos ostolaskun alapuolella ei näy mitään maksuun liittyvää tietoa (violettia maksuaineistoriviä tai sinistä kuittausriviä), kyseinen lasku ei ole mukana maksatuserällä eikä sitä ole kirjattu maksetuksi Maksujen syöttö -välilehdellä. Lasku näkyy reskontrassa avoimena laskuna.

  • Jos lasku on jo maksettu, voit kirjata maksun Maksujen syöttö -välilehdellä. Jos lasku ei nouse Maksujen syöttö -välilehdelle, tarkista, että Laskujen syöttö -välilehdellä on kyseisellä laskulla Hyväksytty-valinta valittuna.
Laskuriviä kaksoisnapsauttamalla avautuu lasku Laskujen syöttö -välilehdelle, jossa voit tarkastella ja joissain tapauksissa vielä myös muokata osaa laskun tiedoista.

Violetti maksuaineistorivi


Jos ostolaskun alapuolella on violetti maksuaineistorivi, kyseinen lasku on mukana maksatuserällä, mutta erää ei ole vielä hyväksytty. Lasku ei enää näy reskontrassa avoimena laskuna.

  • Kun lasku on mukana maksatuserällä, ei sitä enää saa nousemaan esiin Maksatus-toiminnossa uudelle maksatuserälle tai Maksujen syöttö -välilehdelle maksun käsin kirjausta varten.
  • Jos laskulta täytyy poistaa Tiliote-välilehdellä näkyvä violetti maksatusaineistorivi, käy läpi Ostoreskontran Maksatuksessa olevat erät ja tarkista, mikä sen erän tilanne tarkalleen on, jolla lasku on mukana. Jos erä on esim. Avoin-tilassa, eli sitä ole vielä lähetetty maksuun, voit poistaa erän napsauttamalla sitä hiiren kakkospainikkeella ja valitsemalla Poista erä. Tällöin lasku palautuu reskontrassa takaisin avoimeksi ja voit käsitellä sen haluamallasi tavalla.

Maksuaineistoriviä kaksoisnapsauttamalla avautuu Ostoreskontran Maksatus-toiminnon Erät-välilehti, jossa voit tarkastella ja käsitellä maksatuseriä.

Sininen kuittausrivi


Jos ostolaskun alapuolella on sininen kuittausrivi, kyseinen lasku on joko mukana maksatuserällä, joka on hyväksytty maksetuksi, tai lasku on kirjattu maksetuksi Maksujen syöttö -välilehdellä. Lasku ei enää näy reskontrassa avoimena laskuna.

  • Ensin mainitussa tapauksessa maksun pitäisi löytyä sekä Fivaldin Pankkiyhteyden Siirtohistoria-välilehdeltä pankkiin lähetettynä ja Ostoreskontran Maksatus-toiminnosta hyväksyttynä maksuna. Jos Maksatuksessa tehtyä maksatuserää ei löydy Pankkiyhteydestä, saattaa erä olla virheellisesti kirjattu käsin hyväksytyksi Maksatuksessa.

Kuittausriviä kaksoisnapsauttamalla avautuu suorituksen tiliöintinäkymä, jossa näkyy maksun tiliöintitiedot.

  • Suoritustositteen voi poistaa Poista tosite -painikkeella, jolloin lasku palautuu takaisin avoimeksi. Jos poistopainiketta ei näy, tarkista Palvelunhallinnassa käyttäjätunnuksen oikeudet Ostoreskontran osalta. 
  • Tositteen voi tulostaa Tulosta tosite -painikkeella.
  • Näkymästä voi poistua Sulje-painikkeella.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.