Tässä ohjeessa selitetään Myynninhallinnan asiakirjojen (tarjous, tilaus ja lasku) ylälaidassa olevat tiedot ja niiden hallinta. Voit muokata kaikkia tietoja napsauttamalla Muokkaa-painiketta.

Asiakirjojen selailu

Voit siirtyä asiakirjalta seuraavaan ja edelliseen asiakirjataulukon asiakirjaan napsauttamalla asiakirjasivun oikean ylälaidan nuolipainikkeita. Nuolipainikkeet huomioivat asiakirjataulukkoon tekemäsi rajaukset. Nuolipainikkeiden vierestä näet, monesko taulukon asiakirja näkyy sivulla, ja monta asiakirjaa valitsemallasi taulukon rajauksella on tällä hetkellä. Katso ohjeet asiakirjataulukon rajaamisesta ohjeesta Myynninhallinnan asiakirjojen taulukko.


Asiakas

Kohdassa Asiakas näkyy asiakirjalle lisätyn asiakkaan tunnus ja nimi. Muokkaustilassa voit tarkastella tai päivittää asiakastietoja tai vaihtaa asiakasta.

Napsauttamalla Avaa asiakasrekisterissä -linkkiä pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan asiakkaan tietoja Fivaldin Asiakasrekisterissä.

Kun napsautat Hae asiakastiedot uudelleen -painiketta, Fivaldi päivittää asiakirjalle Fivaldin Asiakasrekisterissä olevat asiakkaan tiedot.

Huom! Jos muokkaat asiakkaan tietoja (esim. osoitteet, maksuehdot tms.) asiakasrekisterissä, tiedot eivät päivity Myynninhallinnan asiakirjalle ennen kuin napsautat Hae asiakastiedot uudelleen -painiketta.

Kun napsautat Hae asiakastiedot uudelleen -painiketta, Fivaldi päivittää asiakirjalle Asiakasrekisteriin tallennetut tiedot, vaikka olisitkin aiemmin muokannut tietoja asiakirjalla.

Laskutusosoite ja Toimitusosoite

Asiakirjan tiedoissa näkyy asiakkaan asiakasrekisteriin tallennettu Laskutusosoite ja Toimitusosoite. Muokkaustilassa voit valita osoitteen asiakkaan asiakasrekisteriin tallennetuista osoitteista tai muokata kumpaakin osoitetta.  

Huomaa, että laskutus- tai toimitusosoitteen muuttaminen asiakirjan tietoihin ei muuta asiakkaan asiakasrekisteriin tallennettua laskutus- tai toimitusosoitetta. Jos haluat muokata asiakasrekisteriin tallennettuja osoitteita, napsauta Avaa asiakasrekisterissä -linkkiä.
Huomaa, että asiakasrekisteriin tallennettujen osoitteiden päivittäminen ei muuta osoitteita Myynninhallinnan asiakirjoilla. Jos haluat muuttaa osoitteita Myynninhallinnan asiakirjoilla, sinun pitää valita asiakirja, napsauttaa Muokkaa-painiketta ja valita osoite tai muokata sitä

Laskutusosoite

Fivaldi täyttää laskutusosoitteen yrityksen asiakasrekisteriin tallennettujen tietojen perusteella seuraavassa järjestyksessä (ensin laskutusosoite, jos sitä ei ole syötetty asiakkaalle, postiosoite jne.):

  1. Laskutusosoite
  2. Postiosoite
  3. Käyntiosoite
  4. Toimitusosoite

Jos asiakkaalle on tallennettu useampi kuin yksi osoite samalla osoitetyypillä, Fivaldi valitsee sen, joka on määritetty oletusosoitteeksi. Jos oletusosoitetta ei ole määritelty, Fivaldi valitsee viimeisimmäksi tallennetun osoitteen.

Toimitusosoite

Toimitusosoite näkyy vain, mikäli asiakkaalle on tallennettu erillinen toimitusosoite. Jos asiakkaalle on tallennettu useampi kuin yksi toimitusosoite, Fivaldi valitsee sen, joka on määritetty oletusosoitteeksi. Jos oletusosoitetta ei ole määritelty, Fivaldi valitsee viimeisimmäksi tallennetun osoitteen. 

Jos toimitusosoite on sama kuin laskutusosoite, valitse Toimitusosoite on sama kuin laskutusosoite -valintaruutu.

Jos haluat piilottaa toimitusosoitteen laskulta, muuta Näytetään toimitusosoite laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).

Perustiedot

Maksuehto

Fivaldi täyttää asiakirjalle maksuehdon automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:  

  1. Asiakkaalle tallennettu maksuehto
  2. Yrityksen oletusmaksuehto

Jos asiakkaalle tai yritykselle ei ole tallennettu oletusmaksuehtoa, sinun pitää valita maksuehto listalta. Maksuehto on pakollinen tieto kaikille Myynninhallinnan asiakirjoille.

Tiliöintiryhmä

Fivaldi täyttää asiakirjalle tiliöintiryhmän automaattisesti seuraavassa järjestyksessä

  1. Asiakkaalle tallennettu tiliöintiryhmä
  2. Yrityksen oletustiliöintiryhmä

Jos tiliöintiryhmälle on tallennettu lisätieto sovellusikkunan myynnin perustiedoissa (sovellusikkuna > Myyntireskontra > Myyntireskontra-ylävalikko > Perustiedot > Laskujen tiliöinti -välilehti > Tiliöintiryhmät), se näkyy laskun tuoterivien alapuolella.

Kieli

Fivaldi täyttää asiakirjalle kielen automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:

  1. Asiakasrekisteriin asiakkaan Myyntitietoihin tallennettu kieli
  2. Yrityksen perustietoihin tallennettu kieli

Voit muuttaa asiakirjan kielen. Valittavina on suomi, ruotsi tai englanti.

Valuutta ja kurssi

Jos asiakkaalle on asetettu oletusvaluutta, Fivaldi täyttää valuutan ja sille asetetun kurssin automaattisesti asiakirjan tietoihin.

Voit muuttaa valuuttaa, jos yritykselle on asetettu useampia valuuttoja. Voit muuttaa valuutan kurssia halutessasi.

Huomaa, että valuutan tai kurssin muuttaminen asiakirjan tietoihin ei muuta asiakkaan asiakasrekisteriin tallennettua oletusvaluuttaa tai yrityksen perustietoihin tallennettua valuutan kurssia.  

Jos muokkaat asiakirjan valuuttaa tai kurssia kesken laskun luonnin, Fivaldi päivittää automaattisesti kaikki tuoterivit. Katso tarkemmat ohjeet kohdassa Valuuttalaskutus.

Myyjä

Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn oletusmyyjän. Voit vaihtaa tai valita myyjän listasta.

Voit perustaa uuden myyjän sovellusikkunan myynnin perustiedoissa. Jos yritykselle ei ole perustettu yhtään myyjää, kenttä ei ole aktiivinen.

Lisätiedot

Tilauksenne

Tilauksenne-kenttään voit syöttää asiakkaan tilausnumeron tai jonkin muun vapaavalintainen asiakirjakohtaisen asiakkaan viitteen.

Viitteemme

Viitteemme-kenttään voit syöttää vapaavalintaisen asiakirjakohtaisen myyjän viitteen.

Sopimus

Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn verkkolaskun sopimusnumeron. Jos asiakkaalle ei ole määritelty sopimusnumeroa, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun sopimusnumeron, voit syöttää arvon vapaasti.

Jos asiakas on ilmoittanut oman sopimusnumeronsa, sinun tulisi syöttää se myös Myynninhallinnan asiakirjalle.

Fivaldi vie Sopimus-kentän sisällön Finvoice-aineistoon AgreementIdentifier-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo.  

Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:

<AgreementIdentifier>Sopimus 2019/2/123</AgreementIdentifier>

Asiakkaan viite

Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn Asiakkaan ilmoittaman viitteen. Jos asiakkaalle ei ole määritelty Asiakkaan ilmoittamaa viitettä, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun asiakkaan viitteen, voit syöttää arvon vapaasti.

Fivaldi vie Asiakkaan viite -kentän sisällön Finvoice-aineistoon BuyerReferenceIdentifier-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo. 

Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:

<BuyerReferenceIdentifier>REF:ABCD-1234</BuyerReferenceIdentifier>

Tiliöintiviite

Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn Tiliöintiviitteen. Jos asiakkaalle ei ole määritelty tiliöintiviitettä, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun tiliöintiviitteen, voit syöttää arvon vapaasti. Voit syöttää kenttään useamman tiliöintiviitteen. Erota silloin tiliöintiviitteet toisistaan puolipisteellä.

Jos asiakas on ilmoittanut oman tiliöintiviitteensä, sinun tulisi syöttää se myös Myynninhallinnan asiakirjalle.

Fivaldi vie Tiliöintiviite-kentän sisällön Finvoice-aineistoon AccountDimensionText-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo. 

Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:

<AccountDimensionText>Tiliöintiviite1;Tiliöintiviite2</AccountDimensionText>

Tarjouspyynnön viite

Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn Tarjouspyynnön viitteen. Jos asiakkaalle ei ole määritelty tarjouspyynnön viitettä, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun tarjouspyynnön viitteen, voit syöttää arvon vapaasti.

Fivaldi vie Tarjouspyynnön viite -kentän sisällön Finvoice-aineistoon TenderReference-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo. 

Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:

<TenderReference>OC ID 1x</TenderReference>

Toimitustiedot

Toimitusehto

Fivaldi täyttää asiakirjalle Toimitusehdon automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:

  1. Asiakasrekisteriin asiakkaan Myyntitietoihin tallennettu Toimitusehto
  2. Yrityksen perustietoihin tallennettu Toimitusehto

Jos asiakkaalla tai yrityksellä ei ole asiakirjalle valitun kielen mukaista toimitusehtoa, Fivaldi näyttää yrityksen kielen mukaisen toimitusehdon.

Jos haluat piilottaa toimitusehdon laskulta, muuta Näytetään toimitusehto laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).

Toimitusehdon selite

Toimitusehdon selite -kenttään voit syöttää vapaavalintaisen toimitusehdon selitteen.

Toimitustapa

Fivaldi täyttää asiakirjalle Toimitustavan automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:

  1. Asiakasrekisteriin asiakkaan Myyntitietoihin tallennettu Toimitustapa
  2. Yrityksen perustietoihin tallennettu Toimitustapa

Jos haluat piilottaa toimitustavan laskulta, muuta Näytetään toimitustapa laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).

Toimituspäivä

Fivaldi täyttää asiakirjalle Toimituspäiväksi automaattisesti kuluvan päivän. Voit muokata toimituspäivää vapaasti. Jos kopioit asiakirjan Kopioi nykyinen -toiminnolla, Fivaldi täyttää uudelle luonnokselle toimituspäiväksi automaattisesti kuluvan päivän. 

Fivaldi vie Toimituspäivä-kentän sisällön Finvoice-aineistoon RowFreeText- ja RowDeliveryDate-elementeiksi.

Esimerkki siitä, kuinka elementit näkyvät Finvoice-aineistossa:

<RowFreeText>Toimpvm 17.03.2021</RowFreeText>

<RowDeliveryDate Format="CCYYMMDD">20210317</RowDeliveryDate>

Jos haluat piilottaa toimituspäivän laskulta, muuta Näytetään toimituspäivä laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.