Tässä ohjeessa selitetään Myynninhallinnan asiakirjojen (tarjous, tilaus ja lasku) ylälaidassa olevat tiedot ja niiden hallinta. Voit muokata kaikkia tietoja napsauttamalla Muokkaa-painiketta.
Asiakirjojen selailu
Voit siirtyä asiakirjalta seuraavaan ja edelliseen asiakirjataulukon asiakirjaan napsauttamalla asiakirjasivun oikean ylälaidan nuolipainikkeita. Nuolipainikkeet huomioivat asiakirjataulukkoon tekemäsi rajaukset. Nuolipainikkeiden vierestä näet, monesko taulukon asiakirja näkyy sivulla, ja monta asiakirjaa valitsemallasi taulukon rajauksella on tällä hetkellä. Katso ohjeet asiakirjataulukon rajaamisesta ohjeesta Myynninhallinnan asiakirjojen taulukko.
Asiakas
Kohdassa Asiakas näkyy asiakirjalle lisätyn asiakkaan tunnus ja nimi. Muokkaustilassa voit tarkastella tai päivittää asiakastietoja tai vaihtaa asiakasta.
Napsauttamalla Avaa asiakasrekisterissä -linkkiä pääset tarkastelemaan ja muokkaamaan asiakkaan tietoja Fivaldin Asiakasrekisterissä.
Kun napsautat Hae asiakastiedot uudelleen -painiketta, Fivaldi päivittää asiakirjalle Fivaldin Asiakasrekisterissä olevat asiakkaan tiedot.
Huom! Jos muokkaat asiakkaan tietoja (esim. osoitteet, maksuehdot tms.) asiakasrekisterissä, tiedot eivät päivity Myynninhallinnan asiakirjalle ennen kuin napsautat Hae asiakastiedot uudelleen -painiketta.
Kun napsautat Hae asiakastiedot uudelleen -painiketta, Fivaldi päivittää asiakirjalle Asiakasrekisteriin tallennetut tiedot, vaikka olisitkin aiemmin muokannut tietoja asiakirjalla.
Laskutusosoite ja Toimitusosoite
Asiakirjan tiedoissa näkyy asiakkaan asiakasrekisteriin tallennettu Laskutusosoite ja Toimitusosoite. Muokkaustilassa voit valita osoitteen asiakkaan asiakasrekisteriin tallennetuista osoitteista tai muokata kumpaakin osoitetta.
Huomaa, että laskutus- tai toimitusosoitteen muuttaminen asiakirjan tietoihin ei muuta asiakkaan asiakasrekisteriin tallennettua laskutus- tai toimitusosoitetta. Jos haluat muokata asiakasrekisteriin tallennettuja osoitteita, napsauta Avaa asiakasrekisterissä -linkkiä.
Huomaa, että asiakasrekisteriin tallennettujen osoitteiden päivittäminen ei muuta osoitteita Myynninhallinnan asiakirjoilla. Jos haluat muuttaa osoitteita Myynninhallinnan asiakirjoilla, sinun pitää valita asiakirja, napsauttaa Muokkaa-painiketta ja valita osoite tai muokata sitä
Laskutusosoite
Fivaldi täyttää laskutusosoitteen yrityksen asiakasrekisteriin tallennettujen tietojen perusteella seuraavassa järjestyksessä (ensin laskutusosoite, jos sitä ei ole syötetty asiakkaalle, postiosoite jne.):
- Laskutusosoite
- Postiosoite
- Käyntiosoite
- Toimitusosoite
Jos asiakkaalle on tallennettu useampi kuin yksi osoite samalla osoitetyypillä, Fivaldi valitsee sen, joka on määritetty oletusosoitteeksi. Jos oletusosoitetta ei ole määritelty, Fivaldi valitsee viimeisimmäksi tallennetun osoitteen.
Toimitusosoite
Toimitusosoite näkyy vain, mikäli asiakkaalle on tallennettu erillinen toimitusosoite. Jos asiakkaalle on tallennettu useampi kuin yksi toimitusosoite, Fivaldi valitsee sen, joka on määritetty oletusosoitteeksi. Jos oletusosoitetta ei ole määritelty, Fivaldi valitsee viimeisimmäksi tallennetun osoitteen.
Jos toimitusosoite on sama kuin laskutusosoite, valitse Toimitusosoite on sama kuin laskutusosoite -valintaruutu.
Jos haluat piilottaa toimitusosoitteen laskulta, muuta Näytetään toimitusosoite laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).
Perustiedot
Maksuehto
Fivaldi täyttää asiakirjalle maksuehdon automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:
- Asiakkaalle tallennettu maksuehto
- Yrityksen oletusmaksuehto
Jos asiakkaalle tai yritykselle ei ole tallennettu oletusmaksuehtoa, sinun pitää valita maksuehto listalta. Maksuehto on pakollinen tieto kaikille Myynninhallinnan asiakirjoille.
Tiliöintiryhmä
Fivaldi täyttää asiakirjalle tiliöintiryhmän automaattisesti seuraavassa järjestyksessä
- Asiakkaalle tallennettu tiliöintiryhmä
- Yrityksen oletustiliöintiryhmä
Jos tiliöintiryhmälle on tallennettu lisätieto sovellusikkunan myynnin perustiedoissa (sovellusikkuna > Myyntireskontra > Myyntireskontra-ylävalikko > Perustiedot > Laskujen tiliöinti -välilehti > Tiliöintiryhmät), se näkyy laskun tuoterivien alapuolella.
Kieli
Fivaldi täyttää asiakirjalle kielen automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:
- Asiakasrekisteriin asiakkaan Myyntitietoihin tallennettu kieli
- Yrityksen perustietoihin tallennettu kieli
Voit muuttaa asiakirjan kielen. Valittavina on suomi, ruotsi tai englanti.
Valuutta ja kurssi
Jos asiakkaalle on asetettu oletusvaluutta, Fivaldi täyttää valuutan ja sille asetetun kurssin automaattisesti asiakirjan tietoihin.
Voit muuttaa valuuttaa, jos yritykselle on asetettu useampia valuuttoja. Voit muuttaa valuutan kurssia halutessasi.
Huomaa, että valuutan tai kurssin muuttaminen asiakirjan tietoihin ei muuta asiakkaan asiakasrekisteriin tallennettua oletusvaluuttaa tai yrityksen perustietoihin tallennettua valuutan kurssia.
Jos muokkaat asiakirjan valuuttaa tai kurssia kesken laskun luonnin, Fivaldi päivittää automaattisesti kaikki tuoterivit. Katso tarkemmat ohjeet kohdassa Valuuttalaskutus.
Myyjä
Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn oletusmyyjän. Voit vaihtaa tai valita myyjän listasta.
Voit perustaa uuden myyjän sovellusikkunan myynnin perustiedoissa. Jos yritykselle ei ole perustettu yhtään myyjää, kenttä ei ole aktiivinen.
Lisätiedot
Tilauksenne
Tilauksenne-kenttään voit syöttää asiakkaan tilausnumeron tai jonkin muun vapaavalintainen asiakirjakohtaisen asiakkaan viitteen.
Viitteemme
Viitteemme-kenttään voit syöttää vapaavalintaisen asiakirjakohtaisen myyjän viitteen.
Sopimus
Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn verkkolaskun sopimusnumeron. Jos asiakkaalle ei ole määritelty sopimusnumeroa, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun sopimusnumeron, voit syöttää arvon vapaasti.
Jos asiakas on ilmoittanut oman sopimusnumeronsa, sinun tulisi syöttää se myös Myynninhallinnan asiakirjalle.
Fivaldi vie Sopimus-kentän sisällön Finvoice-aineistoon AgreementIdentifier-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo.
Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:
<AgreementIdentifier>Sopimus 2019/2/123</AgreementIdentifier>
Asiakkaan viite
Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn Asiakkaan ilmoittaman viitteen. Jos asiakkaalle ei ole määritelty Asiakkaan ilmoittamaa viitettä, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun asiakkaan viitteen, voit syöttää arvon vapaasti.
Fivaldi vie Asiakkaan viite -kentän sisällön Finvoice-aineistoon BuyerReferenceIdentifier-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo.
Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:
<BuyerReferenceIdentifier>REF:ABCD-1234</BuyerReferenceIdentifier>
Tiliöintiviite
Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn Tiliöintiviitteen. Jos asiakkaalle ei ole määritelty tiliöintiviitettä, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun tiliöintiviitteen, voit syöttää arvon vapaasti. Voit syöttää kenttään useamman tiliöintiviitteen. Erota silloin tiliöintiviitteet toisistaan puolipisteellä.
Jos asiakas on ilmoittanut oman tiliöintiviitteensä, sinun tulisi syöttää se myös Myynninhallinnan asiakirjalle.
Fivaldi vie Tiliöintiviite-kentän sisällön Finvoice-aineistoon AccountDimensionText-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo.
Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:
<AccountDimensionText>Tiliöintiviite1;Tiliöintiviite2</AccountDimensionText>
Tarjouspyynnön viite
Fivaldi täyttää asiakirjalle automaattisesti asiakkaalle määritellyn Tarjouspyynnön viitteen. Jos asiakkaalle ei ole määritelty tarjouspyynnön viitettä, tai jos haluat määrittää asiakirjalle jonkun muun tarjouspyynnön viitteen, voit syöttää arvon vapaasti.
Fivaldi vie Tarjouspyynnön viite -kentän sisällön Finvoice-aineistoon TenderReference-elementiksi, jos kenttään on syötetty arvo.
Esimerkki siitä, kuinka elementti näkyy Finvoice-aineistossa:
<TenderReference>OC ID 1x</TenderReference>
Toimitustiedot
Toimitusehto
Fivaldi täyttää asiakirjalle Toimitusehdon automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:
- Asiakasrekisteriin asiakkaan Myyntitietoihin tallennettu Toimitusehto
- Yrityksen perustietoihin tallennettu Toimitusehto
Jos asiakkaalla tai yrityksellä ei ole asiakirjalle valitun kielen mukaista toimitusehtoa, Fivaldi näyttää yrityksen kielen mukaisen toimitusehdon.
Jos haluat piilottaa toimitusehdon laskulta, muuta Näytetään toimitusehto laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).
Toimitusehdon selite
Toimitusehdon selite -kenttään voit syöttää vapaavalintaisen toimitusehdon selitteen.
Toimitustapa
Fivaldi täyttää asiakirjalle Toimitustavan automaattisesti seuraavassa järjestyksessä:
- Asiakasrekisteriin asiakkaan Myyntitietoihin tallennettu Toimitustapa
- Yrityksen perustietoihin tallennettu Toimitustapa
Jos haluat piilottaa toimitustavan laskulta, muuta Näytetään toimitustapa laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).
Toimituspäivä
Fivaldi täyttää asiakirjalle Toimituspäiväksi automaattisesti kuluvan päivän. Voit muokata toimituspäivää vapaasti. Jos kopioit asiakirjan Kopioi nykyinen -toiminnolla, Fivaldi täyttää uudelle luonnokselle toimituspäiväksi automaattisesti kuluvan päivän.
Fivaldi vie Toimituspäivä-kentän sisällön Finvoice-aineistoon RowFreeText- ja RowDeliveryDate-elementeiksi.
Esimerkki siitä, kuinka elementit näkyvät Finvoice-aineistossa:
<RowFreeText>Toimpvm 17.03.2021</RowFreeText>
<RowDeliveryDate Format="CCYYMMDD">20210317</RowDeliveryDate>
Jos haluat piilottaa toimituspäivän laskulta, muuta Näytetään toimituspäivä laskulla -asetusta myynnin asetuksissa (Asetukset > Myynti > Laskutus).
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback