Vastaanottoilmoituksien tarkastelu ja tulostus

  • Tällä ruudulla voit tarkastella yrityksiin saapuneita ilmoituksia tilan ja luontiajan perusteella.
  • Tyhjentämällä rajausvaihtoehdot saadaan näkyviin kerralla kaikkien yritysten kaikki ilmoitukset.  
  • Aina kun halutut rajaukset on tehty, käynnistä haku klikkaamalla Hae-painikkeesta.
  • Klikkaamalla ( i ) -painikkeesta, voit tulostaa vastaanottoilmoituksen esikatselun.

Luontiaika välillä (PP.KK.VVVV)

  • Rajaa listalle vain halutun päivämäärävälin ilmoitukset.
  • Luontiaika on sanoman sisältämän ReceiverInfoTimeStamp -elementin ajankohta, eli vastaanottoilmoituksen tekemisen ajankohta.
  • Asiakkaan viimeisimmän aikaleiman sanoma jää voimaan.

Tila | Kohdistettu

  • Rajaa listalle vain ne sanomat jotka on jo kohdistuneet asiakkaaseen joko automaattisesti tai manuaalisen kohdistuksen kautta.
  • Sanoman automaattinen kohdistus tapahtuu aina ensisijaisesti asiakkaan antaman laskun viitenumeron perusteella.

Kohdistetuilla sanomilla näkyy kohdistusrekisterin tunnus ja kohdistustunniste:

K = Henkilötiedot (kiinteistöhallinta) | Henkilönumero

Y = Yritysrekisteri | Yritystunnus

S = Sopimuslaskutus | Sopimusnumero


Kohdistuneet sanomat päivittävät automaattisesti henkilön laskujen välitystapatiedot.


Tila | Poistettu

  • Rajaa listalle vain poistetut sanomat.
  • Käyttäjän on mahdollista poistaa vastaanottoilmoitus vasemman laidan ”P” (Poista) -painikkeella.
  • Tällöin Poiston syy -kenttään on annettava tieto siitä, miksi poisto tehdään, jonka jälkeen poisto tapahtuu klikkaamalla Poista.
  • Poiston syy -kenttään annettu teksti tallentuu tietokantaan, mutta ei näy käyttäjälle.

Tila | Kohdistumaton

  • Rajaa listalle vain ne sanomat joiden automaattinen kohdistus asiakkaaseen on jostain syystä epäonnistunut.

Kohdistumattomien vastaanottoilmoituksien manuaalinen kohdistus

Jos aineisto on kohdistunut yritykseen, mutta sanomaa ei ole pystytty jostain syystä kohdistamaan asiakkaaseen, ilmoitus jää silloin tilaan ”kohdistumaton”.

Kohdistus henkilöön on voinut epäonnistua mm. seuraavista syistä

  • Välitystapaa ei pystytä varmuudella valitsemaan, koska PaymentInstructionIdentifier -elementin arvo (laskun aiheen tunnus) löytyy useammalta välitystavalta
  • Asiakkaan antamaa SellerInvoiceIdentifier-elementin arvoa (laskun viitenumero) ei löydy
  • Autoinvoice-palvelusta saapuvien ilmoituksien kohdistuksissa tarkistetaan lisäksi seuraava: Autoinvoice-rekisteröinnin tehneellä käyttäjätunnuksella tulee olla muutosoikeus yrityksen käytössä oleviin kohdistussovelluksiin: Yritysrekisteri, Sopimuslaskutus, Henkilöt. (Mikäli käyttäjätunnusta ei ole enää olemassa, tulee uusi käyttäjätunnustieto päivittää rekisteröintitietoihin Visman toimesta.)


Yritys (kohdistumattomia)

  • Avaamalla yrityslistan saat näkymästä kerralla selville missä yrityksissä on tehtävä kohdistukset manuaalisesti.
  • Yrityksen nimen perässä (sulkeissa) näkyy mahdollisten kohdistumattomien sanomien lukumäärä.
  • Valitse kohdalle toimenpiteitä vaativa yritys ja tilaksi ”kohdistumaton” ja käynnistä haku klikkaamalla Hae-painikkeesta.

Aloita sanoman kohdistus klikkaamalla ”Kohdista”. Kohdista-ikkuna -avautuu.


Välitystapa-kenttä

    • Valitse välitystapa jos ohjelma ei ole oikeaa pystynyt päättelemään.
    • Listalla näytetään ”E-lasku-tyyppinen” välitystapa, jos sanoma on saapunut Pankkiyhteyden kautta ja ”Fivaldin e-lasku-tyyppinen” välitystapa, jos sanoma on saapunut AutoInvoice-palvelun kautta.

Tyyppi-valinta:

    • Valitse tyyppi asiakkaan perusteella seuraavasti:

KH-henkilö

- Jos asukkaan maksulappu muodostuu Tavoitteiden ajon kautta -> valitse tyypiksi ”KH-henkilö”.

Yritysrekisteri

- Jos asiakasta laskutetaan tilaustenkäsittelyn tai Myynninhallinnan kautta -> valitse tyypiksi ”Yritysrekisteri”.

Sopimuslaskutus

- Jos asiakkaalla on sopimus sopimuslaskutuksessa -> valitse tyypiksi ”Sopimuslaskutus”. Tällöin sanoman tiedot kohdistetaan kerralla valittuun sopimukseen sekä ko. asiakkaan tietoihin yritysrekisteriin.

      • Kun tyyppi on valittu, klikkaa ”nuoli alas” -painikkeesta, jolloin pääset valittuun sovellukseen etsimään kohdalle oikean henkilön tai sopimuksen.
      • Lopuksi klikkaa Kohdista.

Kohdistuneet sanomat päivittävät automaattisesti henkilön laskujen välitystapatiedot.

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.