SISÄLTÖ
- Milloin tulee tehdä ulkoinen laskuttajailmoitus?
- Ulkoisen poistosanoman (DELETE) tekeminen ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
- Ulkoisen muutossanoman (CHANGE) tekeminen ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
- Mahdolliset ongelmatilanteet ulkoisen laskuttajailmoitusaineiston lähettämisessä
Milloin tulee tehdä ulkoinen laskuttajailmoitus?
Ulkoisen laskuttajailmoituksen teko ja lähetys Maventa-tilin kautta on tarpeellinen tilanteissa, kun laskujen lähettäjän operaattorina on Maventa ja kun Fivaldista ei syystä tai toisesta pystytä muodostamaan automaattisesti oikeanlaista aineistoa. Tällöin laskuttajailmoitus luodaan Finanssialan työkalulla ns. ulkoisena aineistona ja lähetetään pankkeihin Maventa-tilin kautta.
Esimerkkejä tilanteista jolloin on luotava ulkoinen laskuttajailmoitus:
- Ainoan pankkitilin korvaaminen toisella pankkitilillä (eri kuin pankkitilin lisäys tai poisto)
- Laskuttajailmoituksien poistosanoma (DELETE)
Esimerkki laskuttajailmoituksesta
Ohje: Finanssialan tarjoama laskuttajailmoitusten teko-ohjelma
Ulkoisen poistosanoman (DELETE) luonti ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
Voit lähettää DELETE-sanoman Maventa-tilin kautta ulkoisena aineistona seuraavasti:
- Kirjaudu Maventan verkkolaskupalveluun ja valitse kyseinen yhtiö. Siirry ylävalikosta Kuluttajalaskutus-sivulle (näkyy vain silloin kun pankkiverkkoyhteys on avattu Maventa-tilille) ja lataa viimeisin onnistuneesti pankkiin lähetetty laskuttajailmoitus omalle tietokoneellesi.
- Siirry Finanssialan laskuttajailmoitustyökaluun https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/ ja napsauta Valitse tiedosto -painiketta. Valitse äsken lataamasi tiedosto poistosanoman pohjaksi.
- Valitse Poisto.
- Valitse ensin tilanteesta riippuen ruksit joko kaikkien pankkien kohdalle tai niiden pankkien kohdalle, joihin haluat lähettää poistosanoman.
- Uutta sanomaa ei voi lähettää samalla tunnisteella, jota on aiemmin jo käytetty, joten muuta Ilmoituksen tunniste -kenttään jokin muu teksti kuin ohjelman ehdottama. Voit korvata kentässä näkyvän tiedon kokonaan tai lisätä sen perään perään vapaavalintaisen kirjain- tai numerosarjan esim. 123.
- Skrollaa sivun alareunaan ja napsauta Tallenna-painiketta. Tallenna tiedosto omalle koneellesi.
- Huom! Finanssialan ohjelma muodostaa eri pankeille menevät laskuttajailmoitukset samaan tiedostoon.
- Siirry takaisin kyseisen yhtiön Maventa-tilille ja mene ylävalikosta Kuluttajalaskutus > vasemmalta Lähetys > Valitse tiedosto > etsi äsken tekemäsi poistosanomatiedosto ja lähetä se.
- Siirry vasemmalta Lähetetyt sanomat-sivulle ja tarkista, että että aineisto on lähetetty.
- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:
- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:
- Tämän jälkeen odota neljä pankkipäivää (arkipäivää) ja tarkista sen jälkeen tililtä, onko pankista tullut hylkäyksiä.
Ulkoisen muutossanoman (CHANGE) luonti ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
Voit lähettää CHANGE-sanoman Maventa-tilin kautta ulkoisena aineistona seuraavasti:
- Kirjaudu Maventan verkkolaskupalveluun ja valitse kyseinen yhtiö. Siirry ylävalikosta Kuluttajalaskutus-sivulle (näkyy vain silloin kun pankkiverkkoyhteys on avattu Maventa-tilille) ja lataa viimeisin onnistuneesti pankkiin lähetetty laskuttajailmoitus omalle tietokoneellesi.
- Siirry Finanssialan laskuttajailmoitustyökaluun https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/ ja napsauta Valitse tiedosto -painiketta. Valitse äsken lataamasi tiedosto muutossanoman pohjaksi.
- Valitse Muutos.
- Valitse ensin tilanteesta riippuen ruksit joko kaikkien pankkien kohdalle tai niiden pankkien kohdalle, joihin haluat lähettää muutossanoman.
- Uutta sanomaa ei voi lähettää samalla tunnisteella, jota on aiemmin jo käytetty, joten muuta Ilmoituksen tunniste -kenttään jokin muu teksti kuin ohjelman ehdottama. Voit korvata kentässä näkyvän tiedon kokonaan tai lisätä sen perään perään vapaavalintaisen kirjain- tai numerosarjan esim. 123.
- Tee tarvittavat muutokset.
- Skrollaa lopuksi sivun alareunaan ja napsauta Tallenna-painiketta. Tallenna tiedosto omalle koneellesi.
- Huom! Finanssialan ohjelma muodostaa eri pankeille menevät laskuttajailmoitukset samaan tiedostoon.
- Siirry takaisin kyseisen yhtiön Maventa-tilille ja mene ylävalikosta Kuluttajalaskutus > vasemmalta Lähetys > Valitse tiedosto > etsi äsken tekemäsi muutossanomatiedosto ja lähetä se.
- Siirry vasemmalta Lähetetyt sanomat-sivulle ja tarkista, että että aineisto on lähetetty.
- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:
- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:
- Tämän jälkeen odota neljä pankkipäivää (arkipäivää) ja tarkista sen jälkeen tililtä, onko pankista tullut hylkäyksiä.
Mahdolliset ongelmatilanteet ulkoisen laskuttajailmoitusaineiston lähettämisessä
Pankki hylkää laskuttajailmoituksen
Mikäli neljän pankkipäivän (arkipäivän) jälkeen Maventa-tilillä näkyy lähettämiesi laskuttajailmoitussanomien kohdalla pankin antama hylkäys, on tarkistettava syy hylkäykselle ja lähetettävä hylkäyksen antaneisiin pankkeihin uusi aineisto korjatuilla tiedoilla. Virhepalautteiden yleisimpiä syitä ja toimintaohjeita löytyy Maventan ohjeesta: Laskuttajailmoitusten virheviestit ja jatkotoimenpiteet. Ole tarvittaessa yhteydessä pankkiin ja tiedustele tarkempaa syytä hylkäykselle.
Laskuttajailmoitusaineiston lähetys epäonnistuu, virheilmoitus "ERROR: DUPLICATE MESSAGEID"
Jos saat Maventan palvelussa laskuttajailmoitusaineistoa lähettäessäsi virheilmoituksen "ERROR: DUPLICATE MESSAGEID", tarkoittaa tämä sitä, että ilmoitus on jo lähetetty kerran samalla ilmoituksen tunnisteella. Samaa tunnistetta ei voi käyttää uudelleen, eli luo uusi aineisto, muuta tunniste joksikin toiseksi (Finanssialan työkalussa kohta Ilmoituksen tunniste) ja tee lähetys uudelleen.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback