Varmennetiedoston varmuuskopiointi ja tietoturva
Varmennetiedoston säilytyksen periaatteet on päätettävä yrityskohtaisesti. Jos varmennetiedoston voi lukea kuka tahansa yrityksen käyttäjä, on tietoturva vain salasanojen takana (Fivaldin salasana, varmennetiedoston salasana). Jos varmennetiedosto hukkuu, uuden varmenteen saaminen edellyttää yhteydenottoa pankkiin. Hyvä käytäntö on huolehtia tiedoston varmuuskopioinnista ja siitä ettei tiedosto ole muiden kuin sitä tarvitsevien luettavissa.
Pankkiyhteyden varmenteen luominen
Jokaiselle maksuliikesopimukselle on luotava varmenne. Fivaldin pankkiyhteys tukee varmenteen automaattista noutotapaa. Varmenne luodaan pankkiyhteyden perustiedoissa (sovellusikkunassa Maksuliikenne > Pankkiyhteys > ylävalikosta Pankkiyhteys > Perustiedot > Sopimukset-välilehdellä). Valitse ensin kyseinen pankkisopimus ja napsauta Luo uusi varmenne -painiketta. Tarvittavia tietoja ovat asiakkaan nimi, käyttäjätunnus, kertakäyttöinen siirtoavain ja varmenteelle annettava salasana.
Asiakkaan nimi ja asiakastunnus haetaan WS-sopimuksen tiedoista. Kertakäyttöinen siirtoavain tilataan pankista. Siirtoavaimen toimittamisessa on pankkiryhmäkohtaisia eroja.
Varmenteelle annettava salasana on oltava vähintään yhtä monimutkainen kuin Fivaldi-käyttäjätunnuksen salasana: vähintään 8 merkkiä, vähintään yksi merkki jokaisesta ryhmästä: isot kirjaimet, pienet kirjaimet, numerot. Salasana ei saa olla sama kuin Fivaldi-käyttäjätunnuksella. Mikäli varmenteen salasana häviää tai unohtuu, WS-sopimuksen varmenne on luotava uudelleen. Tätä varten on otettava yhteyttä pankkiin, jotta vanha varmenne suljetaan ja samalla pankista on tilattava uuden varmenteen aktivointikoodit. Varmenteen salasana voidaan tarvittaessa vaihtaa pankkiyhteyden perustietojen Sopimukset-välilehdellä sovellusikkunan oikeassa yläreunassa olevan Sopimukseen liitetyt varmenteet -otsikon alta halutun varmenteen rivin alussa olevaa i-painiketta.
Näiden lisäksi käyttäjän on mahdollista antaa 20 satunnaista merkkiä, jotka parantavat luotavan avainparin laatua lisäämällä satunnaisuutta avainparin luonnissa käytetylle satunnaislukugeneraattorille (ei pakollista).
Tietojen syöttämisen jälkeen paina Luo varmenne -painiketta, jolloin ohjelma luo avainparin ja pyytää pankista varmenteen. Tämä saattaa kestää pankista riippuen jonkin aikaa. Mikäli varmenteen luominen ei onnistu, ohjelma ilmoittaa pankin lähettämän virheilmoituksen.
HUOM! Mikäli asiakkaan nimi on sopimuksella väärin, saadaan oikein kirjoitettu nimi pankin virhesanomasta. Virhetilanteen tapahtuessa vaihda nimi sopimukselle ja luo varmenne uudelleen.
Vanhentuvan varmenteen uusiminen
Pankkiyhteyden varmenteen voi uudistaa kuukauden ajan ennen varmenteen vanhentumista. Pankkiyhteyden varmenne uudistetaan pankkiyhteyden perustiedoissa (sovellusikkunassa Maksuliikenne > Pankkiyhteys > ylävalikosta Pankkiyhteys > Perustiedot > Sopimukset-välilehdellä). Valitse ensin kyseinen pankkisopimus ja napsauta Uudista varmenne -painiketta. Ohjelma kysyy salasanaa. Kyseessä on salasana, jota käytetään aina Pankkiyhteydellä aineistoja noutaessa ja lähetettäessä.
Huomioi, että varmenne uusitaan siihen sijaintiin mikä on määritelty Asetukset-välilehdellä. Jos pankkiyhteyttä käytetään useammalla tietokoneella, ja varmennetiedostoa säilytetään useammassa kohteessa, tulee uusittu varmennetiedosto toimittaa jokaiseen kohteeseen, missä sitä tarvitaan. Ilman ajantasaista varmennetiedostoa ei Pankkiyhteydellä voi noutaa/lähettää aineistoja.
Varmenteen salasanan vaihto
Hyvään tietoturvakäytäntöön kuuluu salasanojen säännöllinen vaihtaminen. Varmenteen salasana voidaan vaihtaa myös, jos epäillään salasanan tai varmennetiedoston joutuneen väärien henkilöiden haltuun.
Jos haluat vaihtaa varmenteen salasanan, aktivoi ensin oikea pankkisopimus ja napsauta varmenteen vieressä olevaa i-painiketta, jolloin ohjelma avaa Varmenteen tiedot -ikkunan. Varmenteen nykyisen salasanan antamisen jälkeen näet varmenteen tiedot, ja voit vaihtaa salasanan napsauttamalla Vaihda salasana -painiketta.
Jos varmenteen salasana on unohtunut, on vanha varmenne poistettava ja luotava uusi varmenne.
Varmenteen poistaminen
Jos varmenteen salasana on unohtunut tai varmennetiedosto on hukkunut, on luotava uusi varmenne. Koska kerrallaan voi olla vain yksi voimassa oleva varmenne, vanha on ensin poistettava napsauttamalla Poista varmenne käytöstä -painiketta. Varmenteen poisto ei vaadi nykyisen salasanan tietämistä.
Ennen kuin varmenne poistetaan Fivaldista, se tulee sulkea ensin pankissa; ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.
Autopay-huomio: Jos kyseessä on Autopay-siirtymän yhteydessä tehtävä varmenteen poisto, ei pankissa tule sulkea varmennetta, koska se on käytössä Autopayssä.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback