Fivaldissa tarpeetonta yritystä ei poisteta, vaan se muutetaan Palvelunhallinta-sovelluksessa aktiivisesta ei-aktiiviseksi. Tämä vapauttaa käytettäväksi uuden yrityspaikan, eli voit perustaa ei-aktiiviseksi muutetun yrityksen tilalle uuden yrityksen uudella Fivaldi-numerolla ilman, että vapaita yrityspaikkoja tarvitsee mahdollisesti hankkia lisää. Ei-aktiiviseksi muutetun yrityksen Fivaldi-numeroa ei voi vapauttaa uuden yrityspaikan käyttöön, vaan numero pysyy vanhan yrityksen käytössä ei-aktiiviseksi muuttamisesta huolimatta.

Kun yritys muutetaan ei-aktiiviseksi kaikki käyttöoikeudet kyseisestä yrityksestä poistetaan. Toimenpide ei poista yrityksen tietodataa. Yrityslistoissa ei-aktiivista yritystä ei enää näy, joten sitä ei voida tarkastella enää yrityskohtaisesti ilman yrityksen palauttamista aktiiviseksi.

Huom! Yrityksen ei-aktiiviseksi muuttaminen estää automaattisesti laskujen vastaanoton Fivaldiin Maventa-tilin kautta (Fivaldi web-puolen Fivaldi verkkolaskupalvelu -sovelluksen Yritykset tilitiedot -välilehti: Estä laskujen vastaanotto Fivaldiin -valinta), mutta se ei estä esim. vastaanottoilmoituksia. Suositeltavaa on siis katkaista yhteys kokonaan "Katkaise yhteys" painikkeella.

Jos palautat yrityksen takaisin aktiiviseksi, täytyy laskujen vastaanotto tarvittaessa käynnistää uudelleen lisäämällä UUID ja API-avain Fivaldiin. Mikäli vain laskujen vastaanotto on estetty, saat sen aktiiviseksi poistamalla Estä laskujen vastaanotto Fivaldiin -valinta. Katso myös ohje: Yrityksen tilitiedot

On tärkeää huomioida, että vanhan yrityspaikan käyttöä ei saa jatkaa missään tilanteessa, vaan takaisin aktiiviseksi muuttaminen on vain historiatietojen tarkastelua varten tai välitöntä jatkamista varten. Jos yritys tulee myöhemmin uudelleen asiakkaaksi, niin tulee perustaa kokonaan uusi yrityspaikka minne kirjataan yrityksen tiedot ja alkusaldot käsin.


Huomioitavat asiat ennen yrityksen muuttamista ei-aktiiviseksi

1. Yhteisrekisterilinkitykset

Mahdollisesti olemassaolevia yhteisrekisterilinkityksiä ei tule poistaa. Yrityksen ei-aktiiviseksi muuttaminen pitää huolen näistä.

2. Pankkiyhteysasetukset

Ei-aktiiviseksi muutettavan yrityksen pankkiyhteysasetukset tulee tyhjentää Pankkiyhteys-sovelluksen perustiedoissa (siirry pankkiyhteyden pääyrityksen yrityspaikkaan > sovellusikkuna > Maksuliikenne > Pankkiyhteys > ylävalikosta Pankkiyhteys > Perustiedot > Sopimukset-välilehti):

  1. Valitse oikea pankkisopimus napsauttamalla sitä.
  2. Valitse ei-aktiiviseksi muutettavan yrityksen pankkitili napsauttamalla tiliä.
  3. Poista valinnat kaikkien pankkiaineistojen kohdalta Lähetys sallittu tältä tililtä ja Jaellaan tähän yritykseen -osioista.
    • Huomioi, että kaikki pankkiaineistot eivät näy näkymässä yhtäaikaisesti. Sivun oikeassa reunassa on kummankin osion kohdalla vierityspalkit, joiden avulla saat loput aineistot näkyviin. Käy kaikki aineistot läpi valintojen varalta ja poista ne.
    • Jos jonkin aineiston valinnan poisto ei onnistu, tarkista Palvelunhallinta-sovelluksessa, että poistoa yrittävällä käyttäjätunnuksella on riittävät oikeudet kyseiseen pankkiaineistoon ei-aktiiviseksi muutettavan yrityksen osalta.
  4. Napsauta Poista yrityksen tili -painiketta, jolloin pankkitili poistuu pankkisopimukselta.


3. Tiliotteiden asetukset

Ei-aktiiviseksi muutettavan yrityksen pankkitileiltä tulee tyhjentää tiliotteiden tositelaji ja rahatili Tiliotteiden perustiedot -näkymässä (siirry ei-aktiiviseksi muutettavaan yrityspaikkaan > sovellusikkuna > Kirjanpito > ylävalikosta Kirjanpito > Tiliotteiden tiliöinti > ylävalikosta Kirjanpito > Tiliotteiden perustiedot):
  1. Valitse kullekin pankkitilille määritellyn tositelajin tilalle pudotusvalikosta tyhjä valinta.
  2. Tyhjennä Rahatili-kentästä kirjanpidon tili esim. napsauttamalla kenttään ja tyhjentämällä se näppäimistön Backspace- tai Delete-painikkeella.
  3. Vaihda tiliotteiden jakelija yritykseksi itsekseen.
  4. Napsauta sivun alareunan Tallenna-painiketta.

4. Kierrossa olevien ostolaskujen käsittely

Yrityksen ei-aktiiviseksi asettaminen poistaa käyttöoikeudet, mutta Fivaldin Ostolaskujen kierrätys -sovellukseen jää näkymään sinne aiemmin syötetyt kyseisen yrityksen ostolaskut. Mikäli kierrossa olevia laskuja yrittää käsitellä ei-aktiiviseksi asettamisen jälkeen, ilmoittaa ohjelma, että oikeuksia ei ole. Ennen kuin muutat yrityksen ei-aktiiviseksi, tulee kierrossa olevat laskut käsitellä joko poistamalla ne tai viemällä laskut kierrätyksessä loppuun saakka.

Yrityksen muuttaminen ei-aktiiviseksi

Kun edelläkuvatut toimenpiteet on tehty, muuta yritys ei-aktiiviseksi Palvelunhallinta-sovelluksessa.

  1. Avaa näkymän vasemmassa reunassa oleva Aktiiviset yritykset -kansio napsauttamalla sen vieressä olevaa nuolipainiketta .
  2. Etsi listalta ei-aktiiviseksi muutettava yritys ja napsauta sitä.
  3. Napsauta näkymän oikeassa reunassa olevaa Muuta ei aktiiviseksi -painiketta.
  4. Ohjelma huomauttaa yrityksen aktiivisuuden muuttamisesta. Valitse Jatka, jolloin kyseinen yritys siirtyy Ei aktiiviset yritykset -kansioon. Peruuta-painikkeella voit perua toiminnon.

Yrityksen ei-aktiiviseksi muuttaminen poistaa kaikkien käyttäjien oikeudet kyseisen yrityksen osalta, joten käyttöoikeuksia ei tarvitse poistaa erikseen.

Ei-aktiiviseksi muutetun yrityksen voi tarvittaessa palauttaa takaisin aktiiviseksi napsauttamalla Muuta aktiiviseksi -painiketta. Yrityksen tilaa voi muuttaa enintään 5 kertaa, jonka jälkeen yritys lukkiutuu lopullisesti. Katso myös ohje: Yrityksen palauttaminen aktiiviseksi.

Muutos ei onnistu. Pääyhtiö seuraavilla tyypeillä:

Jos yrityksen ei-aktiiviseksi muuttaminen ei onnistu, vaan ohjelma ilmoittaa Muutos ei onnistu. Pääyhtiö seuraavilla tyypeillä: XXXX (esim. TITO_LUKU tai AS_REK), tarkoittaa tämä, että kyseinen yrityspaikka on pääyrityksenä jonkun yrityksen asetuksissa (esim. tiliotteiden perustiedoissa sekä yritysrekisterissä). Yritystä ei voi muuttaa ei-aktiiviseksi, jos se on määriteltynä jonkin ohjelmaosion yrityssuhdemäärityksissä pääyritykseksi.

Pääyrityskytkökset on mahdollista poistaa niissä yrityspaikoissa, joissa ne on tehty, mutta tällöin tulee huomioida aina tehdystä kytköksestä riippuen sen mahdolliset vaikutukset kyseisen osion toimintaan ja käyttöön jatkossa. Kaikkia kytköksiä ei välttämättä myöskään pysty käyttäjän itsensä toimesta poistamaan, vaan asiasta tulee olla yhteydessä sovellustukeen.


Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.