SISÄLTÖ
- Milloin tulee tehdä ulkoinen laskuttajailmoitus?
- Ulkoisen poistosanoman (DELETE) tekeminen ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
- Ulkoisen muutossanoman (CHANGE) tekeminen ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
- Mahdolliset ongelmatilanteet ulkoisen laskuttajailmoitusaineiston lähettämisessä
Milloin tulee tehdä ulkoinen laskuttajailmoitus?
Ulkoisen laskuttajailmoituksen teko ja lähetys Maventa-tilin kautta on tarpeellinen tilanteissa, kun laskujen lähettäjän operaattorina on Maventa ja kun Fivaldista ei syystä tai toisesta pystytä muodostamaan automaattisesti oikeanlaista aineistoa. Tällöin laskuttajailmoitus luodaan Finanssialan työkalulla ns. ulkoisena aineistona ja lähetetään pankkeihin Maventa-tilin kautta.
Että ulkoinen laskuttajailmoitus menee läpi, sen täytyy vastata pankissa voimassaolevaa laskuttajailmoitusta. Pankista voi kysyä voimassaolevan laskuttajailmoituksen tiedot ja sen perusteella täydentää kentät käsin. Mikäli laskuttajailmoitus on tehty Maventan kautta, on mahdollista hakea viimeisin onnistunut laskuttajailmoitus Maventa-tililtä ja käyttää sitä pohjana fkl työkalussa tuomalla tiedosto Choose file -napista. Joissain tapauksissa laskuttajailmoituksen tiedosto voi löytyä myös käyttäjän tai edellisen tilitoimiston/isännöitsijän tietokoneelta, jolloin voidaan hyödyntää tätä tiedostoa samalla tavalla kuin Maventan kautta haettavaa. Kilmas mahdollinen keino on hyödyntää Fivaldiin tai Maventaan tullutta vastaanottoilmotusta tarkistamalla ja täydentämällä tiedot siitä.
Esimerkkejä tilanteista jolloin on luotava ulkoinen laskuttajailmoitus:
- Ainoan pankkitilin korvaaminen toisella pankkitilillä (eri kuin pankkitilin lisäys tai poisto)
- Laskuttajailmoituksien poistosanoma (DELETE)
Esimerkki laskuttajailmoituksesta
Ohje: Finanssialan tarjoama laskuttajailmoitusten teko-ohjelma
Ulkoisen poistosanoman (DELETE) luonti ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
Voit lähettää DELETE-sanoman Maventa-tilin kautta ulkoisena aineistona seuraavasti:
- Kirjaudu Maventan verkkolaskupalveluun ja valitse kyseinen yhtiö. Siirry ylävalikosta Kuluttajalaskutus-sivulle (näkyy vain silloin kun pankkiverkkoyhteys on avattu Maventa-tilille) ja lataa viimeisin onnistuneesti pankkiin lähetetty ADD- tai CHANGE-sanoma (Lähetetty/Sent-tilassa näkyvä) omalle tietokoneellesi. Tämän saa ladattua Maventa-tililtä xml-muodossa.
Vinkki! Jos em. kaltaista sanomaa ei Maventa-tililtä löydy (joko aiempia kyseiseen pankkiin lähetettyjä CHANGE- tai ADD-sanomia ei näy ollenkaan tai tällainen on, mutta ne ovat virheessä), niin ole yhteydessä kyseiseen pankkiin ja pyydä heiltä mieluiten xml- tai txt-muotoisena sen voimassaolevan laskuttajailmoituksen tiedot, jossa e-laskujen lähetysoperaattorina on Maventa.
- Siirry Finanssialan laskuttajailmoitustyökaluun https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/ ja napsauta Valitse tiedosto-painiketta. Valitse äsken lataamasi / pankilta saamasi tiedosto poistosanoman pohjaksi.
- Pdf-muotoista tiedostoa ei voi ladata Finanssialan työkaluun. Jos pankki on lähettänyt laskuttajailmoitusaineiston pdf-muodossa, tulee työkaluun kirjoittaa tiedot käsin ko. pdf-tiedostosta.
- Valitse Poisto.
- Valitse ensin tilanteesta riippuen ruksit joko kaikkien pankkien kohdalle tai niiden pankkien kohdalle, joihin haluat lähettää poistosanoman.
- Poistosanoma tulee lähettää uudelleen vain niihin pankkeihin, jotka hylkäsivät aiemman sanoman.
- Uutta sanomaa ei voi lähettää samalla tunnisteella, jota on aiemmin jo käytetty, joten muuta Ilmoituksen tunniste -kenttään jokin muu teksti kuin ohjelman ehdottama. Voit korvata kentässä näkyvän tiedon kokonaan tai lisätä sen perään perään vapaavalintaisen kirjain- tai numerosarjan esim. 123.
- Jos olet lähettämässä poistosanomaa Nordeaan, täydennä Ohje vastaanottajalle -kentät. Nordea vaatii, että nämä on täydennetty. Muiden pankkien kohdalla samaa vaatimusta ei ole.
- Skrollaa sivun alareunaan ja napsauta Tallenna-painiketta. Tallenna tiedosto omalle koneellesi.
- Huom! Finanssialan ohjelma muodostaa eri pankeille menevät laskuttajailmoitukset samaan tiedostoon.
- Siirry takaisin kyseisen yhtiön Maventa-tilille ja mene ylävalikosta Kuluttajalaskutus > vasemmalta Lähetys > Valitse tiedosto > etsi äsken tekemäsi poistosanomatiedosto ja lähetä se.
- Siirry vasemmalta Lähetetyt sanomat-sivulle ja tarkista, että että aineisto on lähetetty.
- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:

- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:
- Tämän jälkeen odota neljä pankkipäivää (arkipäivää) ja tarkista sen jälkeen tililtä, onko pankista tullut hylkäyksiä.
Ulkoisen muutossanoman (CHANGE) luonti ja lähettäminen Maventa-tilin kautta
Voit lähettää CHANGE-sanoman Maventa-tilin kautta ulkoisena aineistona seuraavasti:
- Kirjaudu Maventan verkkolaskupalveluun ja valitse kyseinen yhtiö. Siirry ylävalikosta Kuluttajalaskutus-sivulle (näkyy vain silloin kun pankkiverkkoyhteys on avattu Maventa-tilille) ja lataa viimeisin onnistuneesti pankkiin lähetetty ADD- tai CHANGE-sanoma (Lähetetty/Sent-tilassa näkyvä) omalle tietokoneellesi. Tämän saa ladattua Maventa-tililtä xml-muodossa.
Vinkki! Jos em. kaltaista sanomaa ei Maventa-tililtä löydy (joko aiempia kyseiseen pankkiin lähetettyjä CHANGE- tai ADD-sanomia ei näy ollenkaan tai tällainen on, mutta ne ovat virheessä), niin ole yhteydessä kyseiseen pankkiin ja pyydä heiltä mieluiten xml- tai txt-muotoisena sen voimassaolevan laskuttajailmoituksen tiedot, jossa e-laskujen lähetysoperaattorina on Maventa.
- Siirry Finanssialan laskuttajailmoitustyökaluun https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/ ja napsauta Valitse tiedosto-painiketta. Valitse äsken lataamasi tiedosto muutossanoman pohjaksi.
- Pdf-muotoista tiedostoa ei voi ladata Finanssialan työkaluun. Jos pankki on lähettänyt laskuttajailmoitusaineiston pdf-muodossa, tulee työkaluun kirjoittaa tiedot käsin ko. pdf-tiedostosta.
- Valitse Muutos.
- Valitse ensin tilanteesta riippuen ruksit joko kaikkien pankkien kohdalle tai niiden pankkien kohdalle, joihin haluat lähettää muutossanoman.
- Muutossanoma tulee lähettää uudelleen vain niihin pankkeihin, jotka hylkäsivät aiemman sanoman.
- Uutta sanomaa ei voi lähettää samalla tunnisteella, jota on aiemmin jo käytetty, joten muuta Ilmoituksen tunniste -kenttään jokin muu teksti kuin ohjelman ehdottama. Voit korvata kentässä näkyvän tiedon kokonaan tai lisätä sen perään perään vapaavalintaisen kirjain- tai numerosarjan esim. 123.
- Tee tarvittavat muutokset.
- Jos olet lähettämässä poistosanomaa Nordeaan, täydennä Ohje vastaanottajalle -kentät. Nordea vaatii, että nämä on täydennetty. Muiden pankkien kohdalla samaa vaatimusta ei ole.
- Skrollaa lopuksi sivun alareunaan ja napsauta Tallenna-painiketta. Tallenna tiedosto omalle koneellesi.
- Huom! Finanssialan ohjelma muodostaa eri pankeille menevät laskuttajailmoitukset samaan tiedostoon.
- Siirry takaisin kyseisen yhtiön Maventa-tilille ja mene ylävalikosta Kuluttajalaskutus > vasemmalta Lähetys > Valitse tiedosto > etsi äsken tekemäsi muutossanomatiedosto ja lähetä se.
- Siirry vasemmalta Lähetetyt sanomat-sivulle ja tarkista, että että aineisto on lähetetty.
- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:

- Jokaisella sanomalla tulee näkyä ruudulla oma tunniste, esim.:
- Tämän jälkeen odota neljä pankkipäivää (arkipäivää) ja tarkista sen jälkeen tililtä, onko pankista tullut hylkäyksiä.
Mahdolliset ongelmatilanteet ulkoisen laskuttajailmoitusaineiston lähettämisessä
Pankki hylkää laskuttajailmoitussanoman
Mikäli neljän pankkipäivän (arkipäivän) jälkeen Maventa-tilillä näkyy lähettämiesi laskuttajailmoitussanomien kohdalla pankin antama hylkäys, on tarkistettava syy hylkäykselle ja lähetettävä hylkäyksen antaneisiin pankkeihin uusi aineisto korjatuilla tiedoilla. Niihin pankkeihin ei tarvitse lähettää sanomaa enää uudelleen, joihin aiempi sanoma meni läpi.
Virhepalautteiden yleisimpiä syitä ja toimintaohjeita löytyy Maventan ohjeesta: Laskuttajailmoitusten virheviestit ja jatkotoimenpiteet. Laskuttajailmoitusten virheviestit ja jatkotoimenpiteet.
Vinkki! Lataa pankin hylkäämä laskuttajailmoitussanoma omalle koneellesi Maventa-tilin kohdasta Kuluttajalaskutus > Virhesanomat ja avaa se esim. koneesi Muistio-ohjelmalla:
Virhepalautteen lähettänyt pankki lukee aineistolla kohdassa To > PartyId
<eb:To>
<eb:PartyId>NDEAFIHH</eb:PartyId>
<eb:Role>Intermediator</eb:Role>
</eb:To>
-> Tässä esimerkissä virhepalautteen lähettäjä on Nordea (NDEAFIHH)
Virhepalaute lukee kohdassa Reason > Text:
<Reason><Code>804</Code>
<Text>Laskuttajailmoitusta ei voida kohdistaa</Text>
</Reason>
-> tässä esimerkissä hylkääntymisen syy on se, että pankki ei ole voinut kohdistaa lähetettyä sanomaa oikeaan laskuttajailmoitukseen
Laskuttajailmoitusaineiston lähetys epäonnistuu, virheilmoitus "ERROR: DUPLICATE MESSAGEID"
Jos saat Maventan palvelussa laskuttajailmoitusaineistoa lähettäessäsi virheilmoituksen "ERROR: DUPLICATE MESSAGEID", tarkoittaa tämä sitä, että ilmoitus on jo lähetetty kerran samalla ilmoituksen tunnisteella. Samaa tunnistetta ei voi käyttää uudelleen, eli luo uusi aineisto, muuta tunniste joksikin toiseksi (Finanssialan työkalussa kohta Ilmoituksen tunniste) ja tee lähetys uudelleen.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback