Upouusi Fivaldi-pääkäyttäjän sertifikaatti on nyt suoritettavissa!
Näytä osaamisesi ja liity sinäkin sertifioitujen käyttäjien joukkoon oppimisympäristössämme!

Alennetun arvonlisäverokannan muutos 13,5 prosenttiin 1.1.2026

K

Suomessa ensimmäinen alennettu ALV-kanta 14 prosenttia tullaan laskemaan 13,5 prosenttiin (HE 93/2025 vp). Ensimmäistä alennettua verokantaa sovelletaan mm. elintarvikkeisiin, liikunta- ja kulttuuritoimintaan, tapahtumien pääsylippuihin, kirjoihin, lääkkeisiin, henkilökuljetuksiin sekä majoituspalveluihin. Alentumisen on tarkoitus tulla voimaan hallituksen esityksen mukaan 1.1.2026.

Tarkemmat tiedot ja verohallinnon ohjeet arvonlisäveron muutoksista esimerkkeineen löydät Verohallinnon sivuilta.  

Koostamme tähän artikkeliin tiedot muutoksen vaikutuksesta Fivaldiin sekä vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Tarvitseeko minun asiakkaana lisätä uusi ALV-kanta Fivaldiin?

Ei tarvitse. Lisäsimme uudet ALV-kannat 13,5% Fivaldiin 20.11.2025 päivityksen yhteydessä odottamaan lain vahvistamista. Uudet ALV-kannat on asetettu voimaan 1.1.2026 alkaen kaikille Fivaldi-yrityksille, joissa ei kyseistä ALV-kantaa vielä ollut perustettuna. 

Olin lisännyt uuden veroprosentin itse jo aiemmin, tuleeko minun huomioida jotain?

Jos olit aiemmin perustanut jo uuden alv-kannan 13,5% voimaan 1.1.2026 joko yhteistilikarttaan tai siihen liitettyyn yritykseen, ei 13,5% ALV-kantaa ole lisätty toimestamme uudelleen. Tarkista silti kaikki alv-määritykset ja prosentit vielä ennen niiden käyttämistä. 

Mitä tapahtuu jos lakimuutos perutaan tai se siirtyy?

Fivaldin tuotekehitys poistaa tai muokkaa perustettuja alv-määrityksiä vastaavasti kuin ne lisättiinkin. Pyrimme olemaan yhteydessä asiakkaisiin, joille lakimuutoksen mahdollinen peruminen/siirtyminen aiheuttaisi toimenpiteitä (esim. uutta verokantaa olisi ehditty käyttää). Ensisijaisesti pyydämme välttämään tai vähintään olemaan tarkkaavaisia 1.1.2026 jälkeisissä alennetun verokannan tilanteissa kunnes lakimuutos on vahvistettu.

Mihin alv-määrityksiin tehtiin muutoksia?

Olemme lisänneet kaikille 14% arvonlisäverokannoille 13,5% voimaan 1.1.2026 ja kopioineet jakoprosentin mikäli sellainen oli. Seuraavien alv-määrityksien osalta annettiin oheiset tositesyöttötunnukset, muille ne jätettiin tyhjäksi:

• Myynti 14%: 14 > 135 

• Ostot 14%: 14 > 135

• EU-ostot 14%: 914 > 935

• Maahantuonti EU:n ulkopuolelta 14%: MT2 > MT5 

• EU-palveluostot 14%: P14 > P35 

• Marginaaliveromyynti tai -ostot 14% M14 > M35

Mitä minun tulee tehdä alv-kantojen lisäyksen jälkeen?

Tarkista, että uudet prosentit ovat perustettuna tarvitsemillesi ALV-määrityksille oikein ennen niiden käyttämistä ja tutustu Arvonlisäveron muutos -ohjeeseen, jossa kerrotaan tarkemmin, miten verokannat lisättiin ja mitä sinun tulee tarkistaa tai tehdä sen jälkeen. Jos yllä mainittujen alv-määritysten lisäksi käytössänne on omia itse perustettuja alv-määrityksiä, joissa 14% alv-kantaa on käytetty, näihin sinun tulee itse lisätä uudet tositesyötön tunnukset 13,5% verokannoille.

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu