Aloita uusi aihe
V

Visman edustaja

Visma

Maventa-tilin sulkeminen

29-11-2023 3:45 pm tekijä Visman edustaja

Alkuperäinen julkaisu tehty 24.11.2022.


Maventan verkkolaskupalvelun lopettaminen tapahtuu irtisanomalla kyseinen Maventa-tili. Maventa-tilin pääkäyttäjän, joka hallinnoi myös Fivaldin yrityspaikkaa johon tili on linkitetty, tulee lähettää Visma sovellustukeen (tuki.fivaldi(at)visma.com) kirjallinen irtisanomisilmoitus sähköpostitse. Sähköposti tulee saapua samasta sähköpostiosoitteesta, kuin mikä pääkäyttäjälle on määritelty tilin asetuksissa.

 

Irtisanomispyyntö tulee lähettää sinä päivänä, kun palvelu halutaan sulkea. Kuittaamme sinulle, kun tili on suljettu. Tilanteissa, joissa tilin haluttu sulkemishetki osuu viikonlopulle tai arkipyhäpäivälle, tulee asiakkaan päättää, tehdäänkö irtisanominen edeltävänä arkipäivänä vai seuraavana.

 

Ennen tilin irtisanomista tulee varmistaa, ettei tiliä ole tarkoitus jatkossa käyttää toisessa ohjelmistossa tai Fivaldin yritysympäristössä. Mikäli tilanne on tämä, ei tiliä irtisanota, vaan tili voidaan määrittää uuden pääkäyttäjän haltuunotettavaksi tässä postauksessa ohjeistetulla tavalla.

 

Irtisanomisilmoituksen sisältö

Kirjaa asiasi selkeästi sähköpostiviestin otsikoksi, esimerkiksi Maventa-tilin irtisanominen, ja lisäksi yrityksen nimi ja y-tunnus. Lisäksi varsinaisessa viestiosuudessa tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

  1. Yritys halutaan irtisanoa Maventasta
  2. Varmistus, ettei Maventa-tiliä ole tarkoitus jatkossa enää käyttää esim. toisessa ohjelmistossa 
  3. Irtisanottavan tilin yrityksen nimi ja y-tunnus
  4. Kyseisen yrityksen yritystunnus Fivaldissa

 

Huomioithan, että tilin sulkeminen ei lakkauta pelkästään verkkolaskutusta, vaan samalla loppuu myös mahdollisuus lähettää tulosteita massatulostuspalveluun. Mikäli siis haluat esimerkiksi lopettaa vain laskujen vastaanoton Maventan kautta, voit sulkea kyseisen palvelun tämän ohjeen mukaisesti.

 

Mikäli irtisanottavalla yhtiöllä on Maventan palvelussa voimassaoleva laskuttajailmoitus, tulee edellämainittujen lisäksi laskuttajailmoituksesta olla tehtynä operaattorin vaihtumiseen liittyvät CHANGE- tai sen poistavat DELETE-sanomat onnistuneesti. Onnistunut lähetys tarkoittaa käytännössä sitä, että laskuttajailmoitusten lähetyksen jälkeen odotettu vähintään neljä pankkipäivää ja sen jälkeen tililtä on tarkistettu, että hylkäyksiä ei ole tullut. Vasta kun laskuttajailmoitus on päivittynyt / päätetty pankkeihin, voidaan tili sulkea.

 

Toimenpiteet irtisanomisen jälkeen

Mikäli tilillä on ollut käytössä Maventan skannitili, välittää skannauspalvelu vielä 60 päivän ajan irtisanomisesta skannatut laskut sekä ei-laskumateriaalin palautussähköpostiin, joka on määritelty Maventa-tilin Skannitili-asetuksissa. 

 

Mikäli yritys haluaakin jatkossa palata Maventan palveluiden pariin, tulee hänen luoda uusi Maventa-tili. Tämä ei kuitenkaan onnistu Fivaldissa samasta yrityspaikasta, jossa on ollut kytkös suljettuun tiliin, ellei yhteyttä vanhalle suljetulle tilille poisteta ensin. Tämä tehdään tässä ohjeistuksessa kuvatulla tavalla.

 

Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme.