Maventan verkkolaskupalvelun lopettaminen tapahtuu irtisanomalla kyseinen Maventa-tili. Maventa-tilin pääkäyttäjän, joka hallinnoi myös Fivaldin yrityspaikkaa johon tili on linkitetty, tulee lähettää Fivaldin sovellustukeen (tuki.fivaldi@visma.com) kirjallinen irtisanomisilmoitus sähköpostitse. Sähköpostin tulee saapua samasta sähköpostiosoitteesta, mikä pääkäyttäjälle on määritelty Maventa-tilin asetuksissa.
Irtisanomispyyntö tulee lähettää sinä päivänä, kun palvelu halutaan sulkea. Kuittaamme sinulle, kun tili on suljettu. Tilanteissa, joissa tilin haluttu sulkemishetki osuu viikonlopulle tai arkipyhäpäivälle, tulee asiakkaan päättää, tehdäänkö irtisanominen edeltävänä arkipäivänä vai vasta seuraavana.
Ennen tilin irtisanomista tulee varmistaa, ettei tiliä ole tarkoitus jatkossa käyttää toisessa ohjelmistossa tai toisessa Fivaldin yritysympäristössä. Jos tilin käyttö jatkuu, ei sitä irtisanota, vaan suosittelemme ensisijaisesti olemaan yhteydessä siihen ohjelmistoon, jossa Maventa-tilin käyttöä jatketaan, jotta tilille tehdään heidän toimestaan tarvittavat siirtotoimenpiteet. Toinen vaihtoehto on määrittää tili uuden pääkäyttäjän haltuunotettavaksi tässä postauksessa ohjeistetulla tavalla.
Kirjaa asiasi selkeästi sähköpostiviestin otsikoksi, esimerkiksi "Maventa-tilin irtisanominen", ja lisäksi yrityksen nimi ja y-tunnus. Lisäksi varsinaisessa viestiosuudessa tulee käydä ilmi seuraavat asiat:
Huomioithan, että Maventa-tilin sulkeminen ei lakkauta pelkästään verkkolaskutusta, vaan samalla loppuu myös mahdollisuus lähettää tulosteita massatulostuspalveluun. Mikäli siis haluat esimerkiksi lopettaa vain laskujen vastaanoton Maventan kautta, voit sulkea kyseisen palvelun tämän ohjeen mukaisesti.
Mikäli irtisanottavalla yhtiöllä on Maventan palvelussa voimassaoleva laskuttajailmoitus, tulee edellämainittujen lisäksi laskuttajailmoituksesta olla tehtynä operaattorin vaihtumiseen liittyvät CHANGE- tai sen poistavat DELETE-sanomat onnistuneesti. Onnistunut lähetys tarkoittaa käytännössä sitä, että laskuttajailmoitusten lähetyksen jälkeen odotettu vähintään neljä pankkipäivää (arkipäivää) ja sen jälkeen tililtä on tarkistettu, että hylkäyksiä sanomiin ei ole tullut. Vasta kun laskuttajailmoitus on päivittynyt / päätetty pankkeihin, voidaan tili sulkea.
Mikäli tilillä on ollut käytössä Maventan skannitili, välittää skannauspalvelu vielä 60 päivän ajan irtisanomisesta skannatut laskut sekä ei-laskumateriaalin palautussähköpostiin, joka on määritelty Maventa-tilin Skannitili-asetuksissa.
Mikäli yritys haluaakin jatkossa palata Maventan palveluiden pariin, tulee hänen luoda uusi Maventa-tili. Tämä ei kuitenkaan onnistu Fivaldissa samasta yrityspaikasta, jossa on ollut kytkös suljettuun tiliin, ellei yhteyttä vanhalle suljetulle tilille poisteta ensin. Tämä tehdään tässä ohjeistuksessa kuvatulla tavalla.
Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme.