Testaa älykkääseen hakuun AI-harjoittelija Visperttiä oikean alakulman chatista.

Fivaldin Pankkiyhteys uudistuu - miten valmistautua uudistukseen?

Fivaldin pankkiyhteys on uudistumassa AutoPay-nimiseen ratkaisuun. Tässä artikkelissa kerromme uudistuksen pääsisällön ja päivitämme tietoja kehityksen etenemisestä. Olemme aloittaneet uudistuksen pilotoinnin rajatun pilottiryhmän kanssa huhtikuun alusta, ja alustavan aikatauluarvion mukaan pääsemme julkaisemaan uudistetun pankkiyhteyden ja siirtymän mahdollistavat työkalut loppuvuodesta 2024.


Uudistuksen hyödyt

Uudistetulla pankkiyhteydellä (AutoPay) automatisoidaan mm. saapuvien aineistojen hakeminen ja jakelu oikeille yrityksille, mikä säästää työaikaa muille tehtäville. Jatkossa tilitoimiston asiakkaat voivat myös laittaa laskunsa maksuun saakka itse, mikä tehostaa huomattavasti Fivaldin yhteiskäyttöä ja parantaa asiakaskokemusta. Näiden hyötyjen lisäksi muutos lisää pankkiyhteyden turvallisuutta entisestään.


Teemme tilitoimistoille myös työkalut, joilla siirtyminen uuden pankkiyhteyden käyttämiseen on helppoa.


Miten valmistaudun?

Uudistuksen myötä Fivaldin pankkiyhteyden nykyiset pankkisopimukset sekä niihin kuuluvat pankkitilit ja varmenteet siirretään lähtökohtaisesti sellaisenaan AutoPayhin pankkiyhteyden pääkäyttäjän toimesta. Tätä varten julkaisemme vuoden 2024 aikana siirtymätyökalut, joilla sopimusten siirto on sujuvaa. Ilmoitamme siirtymästä asiakkaillemme hyvissä ajoin ennen siirron aloittamista ja ohjeistamme, miten siirtymän aikana kannattaa toimia.


Katso Autopay-webinaari, jossa esittelemme uudistuksen ja käymme läpi aiheet: verkkolaskupalvelu, ws-sopimus ja Connect-tunnukset.


Uudistettu pankkiyhteys ei tue jatkossa kaikkia erikoistapauksia, jotka nykyinen pankkiyhteys on mahdollistanut. Siksi suosittelemmekin, että käytte läpi alla olevat ennakkovaatimukset ja teette tarpeelliset muutokset nyt hyvissä ajoin, jotta itse siirtymä on sujuva.

  1. Jatkossa yrityksellä voi olla vain yksi Web services (WS) -sopimus per pankki/pankkiryhmä. Saman pankin tai pankkiryhmän päällekkäiset sopimukset tulee yhdistää yhden sopimuksen alle.

  2. Yksittäinen pankkitili voi olla kytkettynä vain yhteen WS-sopimukseen. Suosittelemme tilitoimiston asiakkaita siirtymään kokonaan tilitoimiston WS-sopimuksen alle. Tilitoimiston asiakkaat pystyvät jatkossa edelleenkin maksamaan omat laskunsa AutoPayn kautta, vaikka he ovatkin tilitoimiston sopimuksen alla.

  3. Fivaldin verkkolaskutus käyttöön. Uudistuksen jälkeen tuemme pelkästään Maventa-välitystavalla lähetettyjä ja vastaanotettuja verkkolaskuja.

  4. Connect-tunnusten käyttöönotto. Uudistuksen jälkeen kaikki pankkiliikenteen prosessit, mukaan lukien maksuaineistojen muodostus ja lähetys Fivaldista AutoPayhin, vaatii Connect-tunnukset.

  5. Ulkoisten maksuaineistojen päivitys. Uudistuksen jälkeen pankkiyhteyden kautta pystyy lähettämään ainoastaan SEPA pain.001.001.03-muotoisia ulkoisia maksuaineistoja.


Mikäli jokin kohta askarruttaa, tarkastathan tämän artikkelin lopussa olevan UKK-osion vastauksineen. 


Tilannetieto projektin etenemisestä:

AutoPay on ollut pilottikäytössä useilla tilitoimistoilla huhtikuusta lähtien. Pilottikäyttäjien palaute on ollut erittäin rohkaisevaa ja etenemme kohti laajempaa käyttöönottoa syksyn aikana. 


Uusille asiakkaille, joilla ei ole Fivaldin nykyistä pankkiyhteyttä käytössä, tulee Autopay käyttöön arviolta 1.10.2024. Fivaldin nykyistä pankkiyhteyttä käyttäville asiakkaille julkaisemme siirtymätyökalut kahdessa osassa syksyn aikana: ensimmäisessä vaiheessa syyskuussa asiakkaamme pystyvät asettamaan Fivaldi-käyttäjille uuteen pankkiyhteyteen tarvittavat AutoPay-roolit. Toisessa vaiheessa marras-joulukuussa tehdään WS-sopimusten ja varmenteiden siirto Fivaldi-pankkiyhteydestä AutoPayhin, minkä jälkeen automaattinen pankkiyhteys on käytössä.



UKK


K: Tuleeko palvelujen käyttöön katkosta työpäivien aikana?

V:  Ei tule, mutta siirtymä kannattaa tehdä yksi WS-sopimus kerrallaan ja aikatauluttaa se niin että se ei aiheuta katkoksia, esim. noutaa  ja lähettää aamulla pankkien aineistot Fivaldi-pankkiyhteydessä, aloittaa tämän jälkeen yhden WS-sopimuksen siirtymä, ja tehdä se saman päivän aikana valmiiksi jotta seuraavan päivän aineistot kulkevat sujuvasti AutoPayn kautta

K: Pitääkö pankkien kanssa tehdä uusia sopimuksia?
V: Mikäli tilitoimiston asiakas hoitaa osaa omasta pankkiliikenteestään oman WS-sopimuksen alla ja loput hoidetaan tilitoimiston WS-sopimuksen alla, pitää asiakkaan WS-sopimuksesta luopua ja pankkitilit siirtää tilitoimiston sopimuksen alle. Tämä johtuu siitä että AutoPay ei tue tilannetta jossa yrityksen pankkitili on kytketty kahteen erilliseen WS-sopimukseen
 

K: Miten muutos vaikuttaa laskujen maksamiseen ja hyväksyttämiseen?

V: Tilitoimiston asiakas voi jatkossa halutessaan maksaa laskut pankkiin asti ilman tilitoimiston apua


K: Mitä selaimia Autopay tukee?
V: Chrome, Firefox, Edge, Safari


K: Miten jatkossa tarkistetaan maksujen ja verkkolaskujen hylkäyspalautteet?

V: Fivaldista muodostettujen maksuaineistojen reaaliaikaiset palautteet saapuvat heti Fivaldiin kun pankki on ne muodostanut. Virheellisistä palautteista, esimerkiksi maksun hylkääntymisestä, nostetaan viesti käyttäjän omiin viesteihin. Verkkolaskut kulkevat jatkossa Maventan kautta, ja niiden virhetilanteista on oma viestintänsä, esimerkiksi lähtevien myyntilaskujen virheistä on mahdollista kytkeä päälle sähköpostihuomautukset Maventa-tilillä.


K: Onko muutos pakollinen?

V: Muutos on pakollinen, sillä uusi pankkiyhteys tulee korvaamaan nykyisen pankkiyhteyden jollain aikavälillä.


K: Onko tällä vaikutusta sähköisiin tiliotteisiin? Aiheuttaako toimenpiteitä niissä?

V: Ei aiheuta toimenpiteitä, mutta jatkossa tiliotteet tulevat reaaliaikaisesti Fivaldiin ilman manuaalista noutoa pankkiyhteyden kautta 


K: Mihin asti vanha pankkiyhteys toimii?

V: Siihen asti kun siirtymä uuteen on tehty. Tulemme sulkemaan vanhan pankkiyhteyden kokonaan jollain aikavälillä, mutta pyrimme tukemaan asiakkaitamme siirtymässä ja antamaan tähän tarpeeksi aikaa


K: Miten itse maksunsa hoitavia asiakkaita tulee informoida?

V: Heille on mahdollista jatkossa antaa oikeus muodostaa maksuaineistot Fivaldista ja hyväksyä ne eteenpäin AutoPaysta, jolloin ne toimitetaan pankkiin asti ilman tilitoimiston apua

K: Jos tiettyyn pankkiin on kytketty useita eri asiakkaita ja yksi heistä haluaa hakea reaaliaikasaldon useita kertoja päivässä, päivittyykö vain tämän yrityksen saldo vai kaikkien samassa pankissa olevien?

V: Saldot voi hakea yhden yrityksen yhdelle pankkitilille kerrallaan. Jatkossa jokainen Fivaldin käyttäjä voi halutessaan päivittää pankkitilien saldoja tarpeen mukaan Fivaldi webin asetuksista mikäli palvelusta on sovittu pankin kanssa ja Autopay tukee kyseisen pankin reaalisaldohakua. Tällä hetkellä AutoPay tukee reaaliaikasaldojen noudossa seuraavia pankkeja: OP, S-Pankki, Nordea, Handelsbanken, DanskeBank, DNB, Säästöpanki, Aktia, POP ja Ålandsbanken


K: Ovatko jatkossa muut verkkolaskujen välittäjät käytettävissä vai tuleeko kaiken liikenteen tapahtua Maventan kautta?

V: Kaikki verkkolaskut kulkevat jatkossa Maventan kautta


K: Mitä tapahtuu vanhoille ei-aktiivisille WS-sopimuksille?

V: Vain aktiiviset WS-sopimukset siirretään AutoPayhin, eli ne joissa on varmenne voimassa. Muut jäävät siirtymän ulkopuolelle.


K: Toimiiko noudettujen aineistojen jakelu automaattisesti myös eri kantaryhmiin?

V: Kyllä, pankista noudetut aineistot kohdistetaan IBAN-tilinumeron perusteella oikeaan yritykseen sen kantaryhmästä riippumatta.


K: Mitä tapahtuu pankkivarmenteille joita säilytämme tällä hetkellä itsellämme?

V: Varmenteet siirretään siirtymävaiheessa AutoPayn pilveen, jossa ne pysyvät turvallisesti tallessa. Asiakkaidemme ei tarvitse jatkossa enää säilyttää varmenteita itsellään.


K: Olen tilannut joka aamu reaaliaikasaldot kaikille asiakkailleni kerralla, miten tämä onnistuu jatkossa?

V: Jatkossa jokainen Fivaldin käyttäjä voi halutessaan päivittää pankkitiliensä saldoja tarpeen mukaan Fivaldi webin asetuksista mikäli pankilta on tilattu reaaliaikasaldot. Toiminto ei tarvitse enää pankkiyhteyden pääkäyttäjän toimia


K: Pystynkö tilaamaan jatkossa vastuu- ja vakuuserittelyt suoraan Fivaldista?

V: Vastuu- ja vakuuserittelyt eivät jatkossa enää ole mukana pankkiyhteyden tukemissa aineistossa, ja ne tulee uudistuksen jälkeen tilata suoraan pankista.


K: Mitä pankkeja uudessa toiminnallisuudessa tuetaan?

V: AutoPayn tukemat pankit ovat:

Nordea

DNB

DanskeBank

Seb

OP Pohjola

Aktia

Ålandsbanken

Handelsbanken

POP

Säästöpankki

S-Pankki


K: Miten AutoPay on hinnoiteltu?

V: AutoPayn hinnasto ja kampanjatarjous on julkaistu täällä.

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu