TyEL-maksun hoitokustannusosa

V

Alkuperäinen julkaisu tehty 17.02.2023, viimeisin päivitys tehty 15.3.2024. 


Vakuutusyhtiöt ovat ottaneet käyttöön TyEL:in hoitokustannusosan 1.1.2023 alkaen.

 

Hoitokustannusosa on yrityskohtainen ja se lasketaan TyEL-maksun päälle. Visma ei voi siis ylläpitää yhteisrekisterissä todellista TyEL:in työnantajan osuutta, kun hoitokustannuslisä on yrityskohtainen.

 

Yhteisrekisteristä tulee oletuksena TyEL:in kokonaisprosentiksi 25,30 %, joka on määrä ilman hoitokustannusosaa. Fivaldi-käyttäjällä on kaksi vaihtoehtoa käsitellä asiaa:

 

1. TyEL-maksu oikaistaan kirjanpitoon

 

Käyttäjä voi tehdä voi tehdä pk-vientinä Fivaldin kirjanpitoon tositteen, jolla saadaan kirjattua oikea yrityskohtainen TyEL-maksu kuluksi. TyEL-maksun voi täsmäyttää vakuutusyhtiön lähettämästä laskusta.

 

2. Prosentit syötetään Fivaldiin käsin ja ylläpidetään siellä itse

 

Toinen vaihtoehto on, että käyttäjä syöttää TyEL-prosentit itse. Silloin TyEL-rivin kohdalta tyhjätään kenttä “Arvot yhteisrekisteristä” ja käyttäjä syöttää itse yrityskohtaisen TyEL-prosentin:

 

 TyEL.png

 

 

Huom! Jos tyhjäät sarakkeen “Arvot yhteisrekisteristä” ja syötät arvot itse, niin Visma ei päivitä niitä vuosittain. Silloin on yrityksen omalla vastuulla päivittää TyEL-maksut ja ikärajat joka vuosi oikeaksi. Tämä toiminto vaikuttaa siis myös työntekijän osuuteen ja nettopalkan määrään.

 

Jos TyEL-prosentit syötetään itse, suosittelemme myös varmuuden vuoksi tarkistamaan, ettei palkkatietoilmoitukselle tule tulolajikohtaista poikkeustilannetta.

 

Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme. 

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu