Asiakkaan myöhässä olevia laskuja ei haluta periä

V

Asiakkaalle tai yksittäiselle laskulle voi olla joskus tarve asettaa perintäkielto.

 

Asiakaskohtainen perinnän esto määritellään sovellusikkunan Yritysrekisterissä "Karhuesto"-asetuksella, joka löytyy Lisätiedot-välilehdeltä. Webin puolen Asiakasrekisterissä vastaava asetus löytyy nimillä "Perintäesto". Oletuksena perintämahdollisuus (ja korkolaskutus) on aktiivisena, eli esto tulee käydä asettamassa asiakkaalle tarvittaessa erikseen päälle.

 

Jos Yritysrekisteriin/Asiakasrekisteriin annetusta perinnän asetuksesta halutaan laskun tulostuksen jälkeen poiketa, voidaan laskulle määrittää jälkikäteen oletuksesta eriävä tieto. Tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että laskuja on ehditty jo tulostaa väärällä asetuksella, jolloin perintäesto joudutaan määrittämään tällaisille laskuille manuaalisesti.  Yritysrekisteriin/Asiakasrekisteriin asetettu perintäesto tulee siis voimaan vasta sen päälle asettamisen jälkeen tulostetuille laskuille. Sama toimii toisinpäin, eli jos aiemmin määritelty perintäesto halutaan ottaa asiakkaalta pois. 

Laskukohtaisen perintäeston muutoksen voi tehdä:

  • Saatavienhallinnan Toiminnot-painikkeen kautta "Aseta maksukehotuskielto"-valinnalla
  • Myyntireskontran Tiliote-välilehdellä laskun laskupäiväystä tuplaklikkaamalla avautuvan ikkunan "Laskua karhutaan"-valinnalla

 

Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme.

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu