Aloita uusi aihe
V

Visman edustaja

Visma

Ostolaskujen suoritukset eivät näy kirjanpidossa tai ostojen välitili ei täsmää

29-11-2023 3:45 pm tekijä Visman edustaja

Alkuperäinen julkaisu tehty 28.11.2022, viimeisin päivitys tehty 01.12.2022.

Todennäköisin syy sille, että suoritukset eivät näy Kirjanpidossa ja/tai ostojen välitili ei täsmää, on se, että maksatuseriä ei ole hyväksytty Ostoreskontran Maksatuksessa. Vasta maksatuserän hyväksyntä muodostaa maksuista tositteet Kirjanpitoon.

Mikäli maksatuserät näkyvät Maksatuksessa hyväksymättöminä

Maksatuseriä voi olla hyväksymättä siitä syystä, että SEPA-maksun hyväksyntä/hylkäyspalautteita ei ole joko noudettu pankista tai niiden käsittelyautomatiikka Ostoreskontran osalta ei ole tuettuna kyseisen pankin kohdalla. Tuki SEPA-palautteiden automatiikalle on Fivaldissa vain Nordean, Osuuspankin ja Danske Bankin osalta. Lisätietoa löytyy tästä postauksesta.

 

Maksatuserän voi hyväksyä manuaalisesti Ostoreskontrassa valitsemalla ylävalikosta Ostoreskontra | Maksatus, etsimällä kyseinen erä, klikkaamalla sitä hiiren oikealla ja valitsemalla "Hyväksy aineisto".

 

Maksatuserät voidaan hyväksyä vain kausille, jotka ovat avoimia Kirjanpidossa ja Ostoreskontrassa. Mikäli kyseessä on tätä edellisten tilikausien eriä, tulee varmistua ensin, onko uusien tositteiden muodostuminen päättyneelle tilikaudelle ok etenkin, jos tilinpäätös on jo vahvistettu.

Mikäli maksatuserät näkyvät Maksatuksessa Hyväksytty-tilassa

Tarkista, että Kirjanpidon ylävalikosta avautuvassa "Tositelajien määritykset" -ikkunassa "Maksut"-tositelajilla on "Näkyy k.pidossa alkaen kaudesta" -kentässä se kausi, josta lähtien tositteet halutaan näkyvän Kirjanpidossa.

 

Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin