Testaa älykkääseen hakuun AI-harjoittelija Visperttiä oikean alakulman chatista.

Viitteiden noutaminen pankista tai niiden jakelu yritykseen ei onnistu

V

Alkuperäinen julkaisu tehty 24.11.2022.


Aivan ensin tulee tarkistaa, onko ongelma Fivaldin Pankkiyhteyden ja pankin välillä, vai Fivaldin suorittamassa jakelussa. Tämä tehdään selvittämällä Pankkiyhteyden Siirtohistoria-välilehdellä, onko viiteaineisto tullut Fivaldiin. Aineistohakua kannattaa rajata esimerkiksi valitsemalla sopimus, aineistomuoto ja siirtoajankohta niin, että oikea noudettu aineisto löytyy helposti. Muista ettet valitse saapuvissa aineistoissa hakuehdoksi kenttään "Pankkitili (lähtevissä aineistoissa)" mitään, sillä tähän asetettu tilivalinta estää saapuvien aineistojen haun toteutumisen.

 

ScreenHunter 6611.jpg

 

Mikäli viitteet eivät tule lainkaan Pankkiyhteyteen

Mikäli viitteitä ei Siirtohistoriasta löydy lainkaan, on ongelma Pankkiyhteyden ja pankin välisissä yhteyksissä.

  1. Tarkista, että Fivaldiin syötetyn WS-sopimuksen alkupäivä on määritelty niin, että noudettavien viitteiden päiväykset ovat mukana. 
  2. Varmista pankista, että viiteaineisto on KTL-muotoista ja muodossa summatietue per pankkitili.
  3. Kysy pankista, onko (Fivaldin Pankkiyhteydessä olevan) WS-sopimuksen käyttäjätunnuksella oikeus noutaa kyseisen pankkitilin viiteaineisto.
  4. Mikäli kaikki edellä olevat asiat ovat pankin päässä kunnossa, pyydä pankilta lisätietoa siitä mitä he näkevät tuosta noutoyrityksestä. Pystyvätkö he yksilöimään, miksi nouto ei onnistu? 

 

Mikäli viitteet tulevat Pankkiyhteyteen, mutta eivät näy yrityksellä:

Epäonnistuneen jakelun tietoja voi tarkastella Siirtohistoriasta löytyvän aineistorivin lopussa olevan OK-painikkeen takaa. Tarkemmat jakelutiedot löytyvät jakelurivin lopussa olevaa i-painiketta painamalla. Myös i-painikkeen väri kertoo jakelusta; vihreä kertoo onnistuneesta jakelusta, keltainen ja punainen virheistä jakelussa. Huomioi kuitenkin, että viitteiden osalta Siirtohistorian jakelutieto näyttää vain jakelun Viitesiirtojen lukuun. Varsinainen yrityksiin jakelu tapahtuu Viitesiirtojen luvussa.

  1. Varmista, että viitteitä Pankkiyhteydellä noutavalla käyttäjällä on oikeudet sekä jakelijayrityksen että mahdollisen asiakasyrityksen kyseiseen pankkiaineistoon "Saapuvat viitemaksut", ja myös "Viitesiirtojen luku"-apuohjelmaan.
  2. Tarkista Pankkiyhteyden Perustietojen Asetukset-välilehdeltä, että "Käynnistä viitesiirtojen luku -apuohjelma heti siirron jälkeen"-asetus on aktivoitu.
  3. Tarkista, että Yrityksen perustiedoissa on Pankkitiedot-välilehdellä kyseisellä pankkitilillä joko Myyntireskontra- tai Vuokrareskontra-täppä päällä riippuen siitä, kumpaa sovellusta kyseisessä yrityspaikassa käytetään.
    • Mikäli käytössä on Myyntireskontra, varmista, että kyseinen pankkitili on perustettu Myynnin perustietoihin Suoritukset-välilehden tiliöinteihin.
  4. Varmista, että yrityksessä, johon viitesiirrot eivät kohdistu, on oikea jakelijatieto. Tämä tarkistetaan Viitesiirtojen luvun ylävalikossa Viitesiirtojen luku | Asetukset. Kentässä “Viitesuoritusten kohdistus pääyritys” tulee olla se yritys, joka jakelee pankkiaineistot.
    • Viitesiirtojen luvun pääyrityksen voi vaihtaa vain, jos ei ole kohdistumattomia hylkääntyneitä kohdistamatta. Tämä pätee niin Myyntireskontran kuin Vuokrareskontran puolella.
    • Mikäli "Tarkista viitemaksutunnus"-kentässä on täppä, tulee tarkistaa, että myös aineistolla on oikea, Yrityksen perustietojen Pankkitiedot-välilehdellä tilille määritelty viitemaksutunnus.
    • Vuokrareskontraa käytettäessä tulee lisäksi tarkistaa, että Yhtiön ohjaustiedoissa on Ohjaustiedot-välilehdelle määritelty “Viitesuoritusten kohdistus” -kohtaan jakelijayritys. 
  5. Tarkista Myyntireskontran pyöristyssäännöt (Myyntireskontran perustietojen Suoritukset-välilehti). Jos noudettavassa aineistossa on suoritus, johon pitäisi tehdä asetusten mukainen pyöristys, mutta tiliöintiä ei ole tallennettu, niin viitemaksujen kohdistukset epäonnistuvat. Tarkista siis, onko jakelun piirissä olevien yhtiöiden suorituksille tallennettu pyöristyssääntö, mutta pyöristyksen tiliöinti puuttuu. Tarkistus tulee tehdä jokaiselta tiliöintikoodilta ja jokaiselta yritykseltä, joka on mukana jakelussa.
  6. Mikäli Myyntireskontran Viitesuoritukset-välilehden listalla on suuri määrä vanhoja viitteitä, voi kohdistumattomuus johtua myös tästä. Jos siis yrityksessä on Myyntireskontra käytössä ja täällä oleville suorituksille ei tulla enää tekemään toimia, on suositeltavaa tyhjentää tuo lista ylävalikon toiminnolla Myyntireskontra | Tyhjennä hylättyjen viitesuoritusten lista.

 

Kun virheelliset asetukset on korjattu, voi kohdistumattomia viitteitä kokeilla kohdistaa uudelleen Viitesiirtojen luvussa laittamalla täpän kohtaan "Kohdista vanhat" ja painamalla "Lue ja kohdista".

 

HUOM! Edellämainittua toimenpidettä ei tule tehdä mikäli käytössä on Vuokrareskontra, ja maksuja on jo syötetty tavoitteille käsin (ja samalle ajankohdalle kuin kohdistumattomat viitteet). Tämä johtuu siitä, että Vuokrareskontrassa on käytössä yksi ja sama viite, jolloin ohjelma ei uudelleenkohdistuksen onnistuessa ymmärrä, kyseinen viitemaksu on jo viety käsin Vuokreskontraan, jolloin lopputuloksena on tuplasuoritukset. Ennen vanhojen kohdistamista tulee siis ensin poistaa Vuokrareskontrasta käsin kirjatut maksut. 

 

Mikäli uudelleenkohdistus ei edellämainituin ohjein onnistu, voidaan kokeilla seuraavaa:

  • Avaa Viitesiirtojen luvun ylävalikosta Viitesiirtojen luku | Viitesuoritusten selaus
  • Käy läpi kaikki ei-kohdistuneet erät tuplaklikkaamalla kyseistä riviä
  • Poista jokaiselta erän maksulta täppä kohdasta ”Poistettu M tai K ”
    • Jos olet kohdistamassa myyntireskontraan, poista täpät sarakkeesta M
    • Jos olet kohdistamassa vuokrareskontraan, poisto tehdään sarakkeesta K.
  • Poistu ruudulta ja toista tämä jokaisen tarvittavan erän kohdalla.
  • Kohdista lopuksi aineistot uudelleen avaamalla Viitesiirtojen luku ja laittamalla täppä "Kohdista vanhat"-kohtaan ja paina "Lue ja kohdista".


VINKKI! Tiesithän, että viitesiirtojen erittelyn saa tulostumaan täppäämällä "Tulosta saapuneet erät"-asetuksen päälle "Viitesiirtojen luku"-apuohjelmassa.


Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme. 

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu