Ostoreskontran maksuaineisto muodostuu väärän muotoiseksi (ulkoinen aineisto tai LMP-muotoinen aineisto)
Mikäli maksatusaineistoa ei löydy Ostoreskontran Maksatuksessa kun Pankkiyhteys-kenttään on valittu "Fivaldi pankkiyhteys" on se todennäköisesti muodostunut joko ulkoisena tai LMP-muotoisena aineistona. Vaihda Pankkiyhteys-kenttään "Kaikki": näin näet kaikki maksatusaineistot, jotka ohjelma on muodostanut.
Aineisto näkyy vaihtoehdon "Ulkopuolinen pankkiyhteys, LMP, LUM" kohdalta, jos C2B XML -täppä ei ole päällä. Pankit eivät ota enää vastaan LMP-aineistoja. Vastaavasti aineisto näkyy kohdassa "Ulkopuolinen pankkiyhteys, SEPA C2B", jos kyseistä yritystä ei ole liitetty pankkisopimukselle ja valittu kohtaa “Sepa-maksu” lähetettävistä aineistoista. Voit vaihtaa kenttään esim. "Ulkopuolinen pankkiyhteys", jotta näet, onko lasku(i)sta muodostunut ulkopuolinen aineisto.
Virheellisesti muodostuneen aineiston voit poistaa klikkaamalla sitä hiiren oikealla ja valitsemalla "Poista erä". Tarkista tämän jälkeen seuraavat kohdat:
- Yrityksen perustietojen Pankkitiedot-välilehdellä sille pankkitilille, jolta maksut halutaan maksaa, on täpätty C2B XML -täppä.
- Pankkiyhteyden perustiedoissa Sopimukset-välilehdellä kyseiselle pankkisopimukselle on liitetty kyseinen asiakasyritys pankkitileineen ja tälle tilille on täpätty Sepa-maksu -aineisto Lähetys sallittu tältä tililtä -otsikon alla.
- Kyseisellä käyttäjätunnuksella (tai käyttäjäryhmällä) on Palvelunhallinnassa annettu käyttöoikeus sekä pankkiyhteysyrityksen (jakelija) että asiakasyrityksen pankkiaineistoihin. Pankkiaineistot löytyvät Palvelunhallinnasta Apuohjelmat-sovellustyypin kohdalta Pankkiyhteys-otsikon alta ranskalaisilla viivoilla listattuna.
- Tarkista, että Ostolaskujen kierrätyksessä ei ole annettu erikseen Laskun maksutili -kenttään väärää tilinumeroa. Tieto ei ole pakollinen antaa. Väärän tiedon voi korjata luomalla maksuaineiston ja vaihtamalla Tapahtumat-välilehdellä Pankkitili-valikosta tilin oikeaksi.
Tämän jälkeen voit luoda uuden maksatuserän, jonka jälkeen sen pitäisi näkyä Maksatuksen listalla, kun Pankkiyhteys-kenttään on valittuna "Fivaldi pankkiyhteys".
Maksatusaineisto ei tule näkyville Fivaldin Pankkiyhteyteen lähteviin aineistoihin
Aineisto tulee näkyviin Fivaldin Pankkiyhteys-sovelluksen Uudet siirrot -välilehdellä lähteviin aineistoihin ainoastaan käyttäjille, joilla on oikeudet lähettää ko. aineistoja pankkiin.Tarkista siis Palvelunhallinnasta, että sillä käyttäjätunnuksella, jolla aineistoa ollaan Fivaldista pankkiin lähettämässä, on oikeudet sekä asiakasyrityksen että pankkiyhteyden pääyrityksen (jakelija) osalta kyseiseen pankkiaineistoon: SEPA-maksu / SEPA-maksu (palkat).
Mikäli oikeudet ovat kunnossa, voi ongelma johtua siitä, että Pankkiyhteys-sovelluksessa kyseistä toimintoa käyttää yhtäaikaisesti useampi käyttäjä ja aineistot ovat varattuna ensimmäiselle käyttäjälle, jolla on riittävät oikeudet lähettää kyseinen aineisto pankkiin. Aina, kun valitaan Pankkiyhteydessä sopimus ja ne aineistot, joita halutaan lähettää, ohjelma hakee kyseisen käyttäjän oikeuksien mukaisesti lähteviä aineistoja näkyviin. Nämä ruudulle haetut aineistot "varataan" kyseiselle käyttäjälle, jotta ainoastaan ne lähtevät pankkiin (eikä mukaan tule vielä uudempia aineistoja, tai että jotkut aineistot jäisivät lähettämättä, tai että aineistoja lähtisi pankkiin tuplana, mikäli toinen pankkiyhteyden käyttäjä tekisi saman pankin siirtoja yhtäaikaisesti). Ohjelma vapauttaa aineistot 15 minuutin sisällä, mikäli jotain epänormaalia tapahtuu (häiriötilanne, ruutu suljetaan väkisin tms).
Esimerkki: Käyttäjä A menee Pankkiyhteyteen ja valitsee Uudet siirrot -välilehdellä jonkin pankkisopimuksen: erä 1 ja 2 tulevat hänelle näkyviin ja "varatuksi" uuteen lähetyserään. Jos käyttäjä B menee yhtäaikaisesti kyseiseen näkymään ja valitsee saman pankkisopimuksen, erät 1 ja 2 eivät tule hänelle näkyviin, koska ne ovat varattuna A:lle. Jos B:llä on A:ta enemmän oikeuksia (tai hän ehti tehdä ja lähettää pankkiyhteyteen uuden maksatusaineiston sen jälkeen, kun A oli valinnut pankkisopimuksen) erä 3 voi tulla näkyviin B:lle ja sen voi B lähettää pankkiin. Mikäli käyttäjä A ei lähetäkään eriä 1 ja 2, vaan poistuu sovelluksesta, vapautuvat erät 1 ja 2 muiden käyttäjien lähetettäviksi heti. Jos A sulkee sovelluksen epänormaalisti, jäävät erät 1 ja 2 varatuksi ja vapautuvat 15 minuutin jälkeen muiden käyttäjien lähetettäviksi.
Mikäli siis erää ei saada näkyviin Pankkiyhteys-sovelluksessa lähteviin aineistoihin, suositellaan 1) tarkistamaan, että lähetystä yrittävällä käyttäjällä on riittävät oikeudet kyseisen aineiston lähetykseen ja 2) kaikkien pankkikäyttäjien kannattaa sulkea Pankkiyhteys-sovellus ja kokeilla 15 minuutin kuluttua siirtoa uudelleen. Mikäli tämänkään jälkeen erä ei tule näkyviin, varmistathan, ettei sama pankkitili ole kytkettynä esim. toisen yrityspaikan (oman tai tilitoimiston) Pankkiyhteyden sopimukselle ja erä tule näkyviin tämän toisen pankin lähteviin aineistoihin.
Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme.