Mitä tarkoittaa tulorekisterin virhe IEIEV0060 Yrittäjän palkkatietoilmoituksella?

V

Tulorekisteri saattaa joskus hylätä yrittäjän palkkatietoilmoituksen oheisella virheilmoituksella, vaikka aiemmin saman yrittäjän palkkatietoilmitukset olisivatkin menneet läpi normaalisti eikä muutoksia tämän tietoihin ole tehty:

 

- (IEIEV0060) IEIEV0060 If the type of additional income earner information is Self-employed person, no obligation to take out YEL/MYEL, either code 1 or 2, 3, 4 and 5 must be specified as the type of exception to insurance. /DeliveryData/Reports/Report[1]/IncomeEarner/InsuranceExceptions


Mikäli tulonsaajalle on annettu Palkansaajat-sovelluksen Henkilön perustiedot-välilehdellä Lisätieto: ”Yrittäjä, ei YEL- tai MYEL-vakuuttamisvelvollisuutta 1.1.2020”:

 

InkaKarlsson_0-1649061335142.png

 

Palkkatietoilmoituksella on annettava kyseiselle tulonsaajalle henkilötason kaikki vakuutuspoikkeukset. Eli joko arvo 1, joka sisältää kaikki neljä vakuutuspoikkeusta (Eläke-, työttömyysvakuutus-, saisrausvakuutus- ja tapaturmavakuutuspoikkeukset) tai kaikki nämä vakuutuspoikkeukset erikseen, eli arvot 2 (sotu) ,3 (eläkevakuutus) ,4 (tapturmavakuutus) ja 5 (työttömyysvakuutus). Lisätietoa vakuutuspoikkeusnumeroiden tarkoituksesta löytyy tästä postauksesta.

 

Lisätietoa yrittäjän vakuutuspoikkeusten ilmoittamisesta löytyy tästä Tulorekisterin ohjeesta.

 

Voit tarkistaa vakuutuspoikkeukset ennen maksetuksi merkintää Palkkatietoilmoitus tulorekisteriin –sovelluksen Henkilö-välilehdeltä vasemmasta reunasta:

 

InkaKarlsson_1-1641800530498.png

 

Tai jos ilmiotus on jo lähetetty Tulorekisteriin, voit tarkistaa lähteneet henkilötason poikkeukset Lähetyserät-välilehdeltä lähetyserän lopusta Näytä xml-tiedosto-painikkeesta avautuvasta pdf-tiedostosta:

 

InkaKarlsson_2-1641800530502.png

 

 

Tarkista siis ensin, onko lisätieto ” ”Yrittäjä, ei YEL- tai MYEL-vakuuttamisvelvollisuutta 1.1.2020” oikeasti tarpeellinen tulonsaajalle. 

 

Mikäli ei ole, valitse Palkansaajat-sovelluksen Henkilön perustiedot -välilehdellä Lisätieto-kenttään tyhjä valinta, tallenna ja lähetä tarvittaessa hylkääntynyt ilmoitus uudelleen valitsemalla Palkkatietoilmoituksen kohdalla oikeasta alareunasta Uusinta-painiketta ja lähetä ilmoitus vasemman alareunan Lähetä uudet/korvaavat ilmoitukset –painikkeella.

 

Mikäli lisätieto on tarpeellinen, tarkista mikä vakuutuspoikkeus numeroista puuttuu. Yllä olevassa esimerkkikuvassa sairausvakuutuksen poikkeus (2) puuttuu, minkä vuoksi ilmoitus hylkääntyy. Fivaldissa käytännössä ilmoitetaan vakuutuspoikkeuksen arvo 1, joka sisältää kaikki neljä poikkeusta ja ilmoitus menee läpi ilman virhettä vain vakuutuspoikkeus arvolla 1, kun annetaan em. lisätieto.

 

Mikäli esim. sairausvakuutusmaksu (sotu-maksun palkkalaji) on palkkalaskelmalle lisätty aiheettomasti, poista se palkkalaskelmalta ennen ilmoituksen lähettämistä Tulorekisteriin. Jos palkkalaskelma on maksetuksi merkitty ja ilmoitus lähtenyt ja tullut hylättynä takaisin, tulee tehdä hyvityspalkkalaskelma tämän ohjeen mukaisesti, ja valita hyvityskaudelle valinta ”Palkkakautta ei ilmoiteta Tulorekisteriin” sekä uusi palkkakausi ja –laskelma henkilölle, mistä on poistettu sotu-maksun palkkalaji. Palkkakaudet merkitään maksetuksi, eikä niistä lähetetä maksuerää maksuliikenne ohjelmaan, jos se oli jo maksettu aiemmin.

 

Mikäli tulonsaajan tietoihin ei ole tullut muutoksia ja ilmoitukset ovat aiemmin menneet läpi vastaavin tiedoin ilman virhettä, voi se johtua siitä, että tulorekisteri on lisännyt tämän tarkastuksen palkkatietoilmoituksille vuodenvaihteessa. On hyvä siis tarkistaa myös aiemmat ilmoitukset ja selvittää, onko niihin tarvetta tehdä korjauksia.


Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme. 

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu