Myynninhallinnan usein kysytyt kysymykset

V

Myynninhallinta tarjoaa helppokäyttöiset työkalut myyntilaskujen luontiin ja hallinnointiin. Myynninhallinta sekä siihen kuuluvat uudet asiakas- ja tuoterekisterit korvaavat WebLaskutuksen rekistereineen. 

 

HUOM! WebLaskutus korvataan Visma Fivaldin uudella Myynninhallinnalla 17.9.2020

Mikäli käytät vielä aikaisempaa WebLaskutusta, huomioi että WebLaskutuksella ei ole enää mahdollista luoda uusia laskuja 17.9 jälkeen, joten huolehdithan että kaikki avoimet laskusi on laskutettu ennen tätä päivää ja olet ottanut uuden Myynninhallinnan käyttöösi! Vanhoja WebLaskutuksella luotuja laskuja voi tarkastella syyskuun jälkeenkin Myynninhallinnan puolelta Vanhat WebLaskutus laskut -linkin kautta. 

 

Uusi Myynninhallinta sovellus tulee korvaamaan vaiheittain myös muut Fivaldi-sovellusikkunan myynnin sovellukset, kuten Tilaustenkäsittelyn sekä Sopimuslaskutuksen.

 

Lisätietoa WebLaskutuksen sulkemisesta 17.9.2020 löydät Communitysta.

 

Myynninhallinnan kevään ja kesän 2020 toteutuneet julkaisut sekä loppuvuoden julkaisujen pääsisältö:

  • Huhtikuu 2020, uusi Myynninhallinta Fivaldiin
  • Kesäkuu 2020, parannuksia Myynninhallinnan toiminnallisuuksiin sekä uusia tietueita asiakas- sekä tuoterekistereihin
  • Syyskuu 2020, Fivaldin asetusten helpompi hallinta Fivaldi-webissä sekä myyntitilausten massalaskutus
  • Marras-/Joulukuu 2020, Osa Myyntireskontran toiminnoista osaksi Myynninhallintaa. Saatavienhallinnan ensimmäinen vaihe mahdollistaa saatavien tarkastelun ja maksumuistutusten muodostamisen, jatkossa Myynninhallintaan tuodaan myös muista myyntireskontran toimintoja

Ohjeet Myynninhallinnan käyttöönottoon:

Uusi Myynninhallinta on käytettävissä WebLaskutuksen ja Tilaustenkäsittelyn käyttäjillä. Myynninhallinnan käyttöönotto vaatii käyttöoikeuksien asettamisen sovellusikkunan palvelunhallinnassa, ja Myynninhallinnan web-sovelluksen löydät Fivaldi-webin ylävalikosta Myynnin alta. Mikäli sinulla ei ole pääkäyttäjäoikeuksia olethan yhteydessä Fivaldin pääkäyttäjääsi sovelluksen käyttöönottoon liittyen.

Visma Fivaldin koulutusmateriaalit löydät Visma Talent oppimisympäristöstä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä:

K: Miten saan Myynninhallinnan käyttööni?
V: Myynninhallinta on käytettävissä WebLaskutuksen ja Tilaustenkäsittelyn käyttäjillä. Myynninhallinnan käyttöönotto vaatii käyttöoikeuksien asettamisen sovellusikkunan palvelunhallinnassa, ja Myynninhallinnan web-sovelluksen löydät Fivaldi-webin ylävalikosta Myynnin alta. Lisätietoja käyttöohjeessa.

 

K: Käytän Tilaustenkäsittelyä, voinko siirtyä käyttämään Myynninhallintaa?

V: Myynninhallinta mahdollistaa tällä hetkellä helpon ja sujuvan myyntilaskutuksen ja se tukee tuoterekisterin perustuotteita, muut tuotetyypit eivät vielä ole käytössä. Tarjoukset ja tilaukset tuodaan Myynninhallintaan elokuun lopussa, mutta muut Tilaustenkäsittelyn toiminnot, kuten varastotoiminnot, jälkitoimitukset, käteislaskutus, kassapisteet ja ProFormat, puuttuvat vielä Myynninhallinnasta. Mikäli et käytä esimerkiksi varastotoimintoja suosittelemme lämpimästi kokeilemaan uutta Myynninhallintaa.

 

K: Mitä tapahtuu WebLaskutuksen laskuilleni?
V: WebLaskutuksella ei ole enää mahdollista luoda uusia laskuja 17.9 jälkeen, joten huolehdithan että kaikki avoimet laskusi on laskutettu ennen tätä päivää. Vanhoja WebLaskutuksella luotuja laskuja voi tarkastella syyskuun jälkeenkin Myynninhallinnan puolelta Vanhat WebLaskutus laskut-linkin kautta. Lisätietoja käyttöohjeessa.

 

K: Miten saan Myynninhallinnan laskujen lisätietorivit tulostumaan laskulle? 

V: Asetus löytyy Tilaustenkäsittelyn perustiedoista -> Asiakirjat välilehti -> Laskulle lisätietorivi-valinta

 

K: Miten muokkaan tuoterivin verollista tai verotonta á-hintaa? Tai miten esimerkiksi muutan tuotteen yksikön?

V: Voit näyttää ja piilottaa laskun muokkausnäkymässä näytettäviä sarakkeita sarakevalintaikonista. Jos esimerkiksi á-hinta-sarake on piilotettu voit valita sen näkyviin. 

 

K: Voinko tulostaa Myynninhallinnan laskun ja liitteet yhdellä kertaa? 

V: Voi tulostaa laskun ja liitteen yhdellä kertaa laskutuksen jälkeen painamalla Tulosta -painiketta.

 

K: Mistä löydän Myynninhallinnan laskurivien seurantakohteet?

V: Rivikohtaiset seurantakohteet löytyvät tuoterivin laajenevasta osiosta, jonka saa auki joko rivikohtaisesti tuoteriviä napsauttamalla tai kaikille riveille valitsemalla Näytä rivien lisätiedot.

 

K: Miten saan seurantakohteet pakolliseksi Myynninhallinnan laskulle?

V: Seurantakohteiden/kustannuspaikkojen pakollisuus määritellään Sovellusikkunassa Tilikartassa Seurantakohteet -välilehdellä valitsemalla Myynti Pakolliseksi.

 

K: Miten Myynninhallinnan asiakasrekisteri eroaa sovellusikkunan yritysrekisteristä?

V: Myynninhallinnan asiakasrekisteri listaa kaikki asiakkaat ja toimittajat kuten sovellusikkunan yritysrekisterikin. Asiakkaita voi poistaa, mutta poistettuja yrityksiä ei pysty vielä tarkastelemaan tai palauttamaan Myynninhallinnan puolella. Myynninhallinta ei myöskään tue tällä hetkellä esimerkiksi asiakaskohtaista hinnoittelua, alennusryhmiä tai yhteydenottotapoja, ja osa sovellusikkunan yritysrekisterin kentistä puuttuu uudesta rekisteristä. Myynninhallintaa kehitetään koko ajan ja asiakasrekisteriin tullaan jatkossa lisäämään paljon uusia toimintoja.

 

K: Miten Myynninhallinnan tuoterekisteri eroaa sovellusikkunan tuoterekisteristä?

V: Myynninhallinnan tuoterekisteri tukee toistaiseksi vain perustuotteita. Tuotteita voi poistaa, mutta poistettuja tuotteita ei voi tarkastella tai palauttaa Myynninhallinnan puolelta. Tuotteilla on mahdollista ylläpitää omakustannushintaa, mutta katelaskentaa ei vielä ole toteutettu Myynninhallinnan laskuilla. Varastotoimintoja ja hinnastokalentereita ei toistaiseksi vielä tueta. Myynninhallintaa kehitetään koko ajan ja tuoterekisteriin tullaan jatkossa lisäämään paljon uusia toimintoja.

 

K: Onko Myynninhallinnassa myyntireskontratoimintoja, ja voinko lähettää muistutuksia?

V: Saatavien tarkastelu ja maksumuistutusten lähettäminen on mahdollista Myynninhallinnassa. Muut myyntireskontratoiminnot, kuten suoritusten kirjaukset, tuodaan Myynninhallintaan tämän vuoden puolella.

 

K: Miten saan valittua näyttääkö Myynninhallinnan laskurivi verottomat vai verolliset hinnat?
V: Mikäli haluat käyttää laskurivikohtaisia verollisia hintoja suosittelemme että siirryt käyttämään sähköistä laskutusta. Myynninhallinnan laskujen pdf-tuloste ei tällä hetkellä tue sovellusikkunan parametriä jolla valitaan näytetäänkö laskulla verottomat vai verolliset hinnat, vaan laskurivikohtaiset hinnat ovat laskutulosteella aina verottomat. Sen sijaan laskujen sähköinen lähetys (Finvoice, Autoinvoice) näyttää tuoterivikohtaiset verolliset hinnat.

 

K: Saako Myynninhallinnassa tehdylle laskulle tuotteille eri alv-kantoja tai myyntitilejä?

V: Kyllä saa. Ohjeet määrityksien tekoon täällä.

 

K: Onko mahdollista määritellä mitkä käyttäjät näkevät tehdyt lasku? 

V: Ei ole mahdollista piilottaa laskuja muilta käyttäjiltä, mutta käyttäjä voi määritellä näkymään itselle vain ne laskut mitkä hän on tehnyt.


Herättikö käyttövinkki kysymyksiä tai etkö päässyt sen avulla eteenpäin? Autamme mielellämme! Voit tehdä aloituksen aiheesta Keskustelut-osiossa tai olla yhteydessä sovellustukeemme. 

Etkö löydä etsimääsi?

Aloita uusi keskustelu