Aloita uusi aihe
V

Visman edustaja

Visma

Miten lomautukset käsitellään Fivaldissa?

29-11-2023 3:44 pm tekijä Visman edustaja

Alkuperäinen julkaisu tehty 01.04.2020, viimeisin päivitys tehty 01.04.2020.


Miten lomautukset käsitellään Fivaldissa?

Miten ilmoitan lomautuspoissaolot Tulorekisteriin?



Lomautus voidaan käsitellä Fivaldissa asettamalla henkilö väliaikaiseen palkanmaksuestoon, jolloin palkkoja ei käsitellä Fivaldissa lainkaan eikä poissaolotietoja ilmoiteta Tulorekisteriin. Poissaolojen ilmoittaminen on tällä hetkellä vapaaehtoista. Mikäli poissaolot halutaan ilmoittaa Tulorekisteriin, tehdään se luomalla poissaolon ajalta palkkalaskelmat, joilla poissaolot ilmoitetaan. Poissaolorekisteriä käytettäessa tulee erilliset käyttöönottoon liittyvät toimenpiteet olla ensin tehtynä. Tarkempi ohjeistus löytyy täältä

 

Lisätietoa lomautuksien käsittelystä löytyy Tulorekisterin ohjeistuksista täältä.

 

Tulorekisterin ohjeistuksen mukaan poissaolotiedot ovat vapaaehtoisesti annettavia täydentäviä tietoja, mutta jos maksaja ilmoittaa poissaolotietoja, pitäisi lähtökohtaisesti ilmoittaa kaikki poissaolot, ei vain osaa poissaoloista.

 

1. Lomautusta ei ilmoiteta Tulorekisteriin

Mikäli lomautusta ei haluta ilmoittaa Tulorekisteriin ja henkilö on kokonaan lomautettu, voidaan lomautetulle henkilölle asettaa väliaikainen palkanmaksuesto Palkansaajat-rekisterissä Työsuhteet-välilehden alaosassa. Määrittele lomautuksen Alku- ja Loppupvm, Syy, sekä valinta kerryttääkö poissaolo lomaoikeutta vai ei valinnalla “Lomaoikeus”. Tällöin ohjelma ei muodosta kyseiselle palkansaajalle tällä ajanjaksolla automaatioajossa palkkalaskelmia lainkaan.

 

lomautus_palkanmaksunesto.png

2. Lomautus ilmoitetaan poissaolona Tulorekisteriin

Lomautus ilmoitetaan Tulorekisteriin palkkalaskelmien kautta liitteenä olevan ohjeistuksen mukaisesti.

 

Huomioithan, että palkansaajalla ei saa olla määriteltynä väliaikaista palkanmaksuestoa kun poissaolot halutaan ilmoittaa Tulorekisteriin, koska tällöin palkkalaskelmien muodostus estyy. Tämän vuoksi on tärkeää huomioida, että palkkalaskelmien luonnissa ohjelma tuo palkkalaskelmille henkilöille määriteltyjen voimassaolevien palkkalajien mukaiset rivit. Huolehdithan siis, että Palkansaajat-rekisterissä henkilön palkkalajeissa ei ole voimassaolevia palkkalajeja kun lomautukseen liittyviä palkkalaskelmia aletaan luoda. Vaihtoehtoisesti rivit tulee poistaa laskelmilta tai merkitä niille a-hinnaksi nolla.

pdf
Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin