Siirry pääsisältöön

Oma-aloitteiset verot: Ilmoituksen perustiedot


​

Käyttöoikeudet


​


​

Oma-aloitteiset verot -sovelluksen käyttämistä varten sinulla pitää olla seuraavat käyttöoikeudet. Pyydä tarvittaessa käyttöoikeuksia pääkäyttäjältäsi.

Apuohjelmat: Oma-aloitteiset verot ja sen alla olevat oikeudet.

Raportit: Arvonlisävero-erittely, Oma-aloitteisten verojen ilmoitus, Työnantajasuoritukset (Tulorekisteri) ja Työnantajasuoritus-erittely.


​

Oma-aloitteisten verojen asetukset

Oma-aloitteisten verojen asetukset määritellään valitsemalla Oma-aloitteiset verot -ohjelman ylävalikosta Oma-aloitteiset verot > Perustiedot. Asetusten määrittäminen riippuu siitä, muodostetaanko ilmoituksista laskut ostolaskujen kierrätykseen vai ei.


​

Jos oma-aloitteisten verojen ilmoituksista luodaan laskut ostolaskujen kierrätykseen


​

Perustietojen syöttäminen

Perustietojen syöttäminen, jos laskut viedään ostolaskujen kierrätykseen:

  1. Siirry oma-aloitteisten verojen perustietoihin (sovellusikkunan Oma-aloitteiset verot > ylävalikon Oma-aloitteiset verot > Perustiedot).

  2. Valitse kohtaan Ostolaskun vienti kierrätykseen valinta Kyllä, mikäli yrityskell on Ostolaskujen kierrätys-sovellus käytössä ja haluat muodostaa oma-aloitteisten verojen ilmoituksesta ostolaskun kierrätykseen. Oletuksena on "Ei".

  3. Määritä kullekin yhtiölle seuraavat tiedot (näistä raportille tulostuvat toimittajatunnus, verohallinnon pankkitili, sekä viite):

  • Lisää Verohallinto toimittajaksi -painike näkyy, jos verottajan tietoja (mukaan lukien kaikki kolme verottajan pankkitiliä) ei ole vielä yritysrekisterissä. Painikkeen napsauttaminen tallentaa verottajan tiedot yritysrekisteriin.


    ​


    ​

  • Toimittajatunnus-alasvetovalikko: Mikäli verohallinto on jo tallennettu toimittajaksi yritysrekisteriin, toimittaja voidaan hakea toimittajatunnuksen alasvetovalikon kautta.


    ​


    ​

  • Verohallinnon pankkitili: Valitse alasvetovalikosta haluamasi pankkitili.

  • Kierrätysryhmä: Ostolaskujen kierrätysryhmä. Tämä on pakollinen valinta.

  • Viite: Verolajikohtainen viitenumero. Tämä on pakollinen tieto. Saadaan Verohallinnolta.

  • Ostolaskujen tiliöinti: Ostolaskujen kierrätyksen tiliöintitiedot on täytettävä. Tiliöintitiedot kannattaa päivittää ensin tilikarttapääyritykseen, jolloin tiliöintitiedot voi hakea Hae oletustiliöintikoodeja tilikartan pääyritykseltä -painikkeella.

  1. Määritä lisäksi seuraavat tiedot:

  • Ilmoitustunnus: Työnantaja (oletus), tai Merityönantaja

  • TAS-ilmoitukselle tulevat palkat: Maksetut palkat (oletus), tai Maksetut ja ei maksetut.
    ​

  • ALV vastuuhenkilö ja TAS vastuuhenkilö: Näiden tietojen mukaan sovellus tuo yrityslistahakuun käyttäjän yritykset.

5. Määritä ilmoituskaudet:

  • Alv kausi: Valitse Alv:n ilmoitusjakso kuukausi / neljännesvuosi / vuosi ja jakson alkamispäivä.

  • Tas kausi: Valitse työnantajasuoritusten ilmoitusjaksoksi kuukausi tai tyhjä, mikäli maksukausi on kuukausi ja neljännesvuosi, mikäli työnantajasuoritukset maksetaan neljännesvuosittain

  • Jos jompikumpi jakso muuttuu, tallenna nykyisen jakson loppupäivämäärä ja tallenna uuden jakson tiedot seuraavalle riville valitsemalla Tietue > Seuraava. Huomioi, että Alkupvm (Suoritus) ja Loppupvm (Suoritus) tarkoitetaan sitä kautta milloin alv tai tas on suoritettava verottajalle.
    ​

Ostolaskut työnantajasuorituksista luodaan Palkkatietoilmoitus tulorekisteriin -sovelluksessa joko Erillisilmoituksen lähetyksen yhteydessä automaattisesti tai Erillisilmiotusten massalähetys-ruudulta. Voit muodostaa ostolaskun työnantajasuorituksista Oma-aloitteiset verot-ohjelmasta vain neljännesvuosi-valinnalla. Tällöin muodostettavaan laskuun tulee vain maksukuukauden (1kk) summat. Korjaa laskun loppusumma ja tiliöinnit raportilla olevien summien mukaisiksi.


​

Kierrätyksen vaatimat oikeudet ja asetukset laskujen luontia varten

Käyttäjälle on oltava annettuna minimissään Käyttö-oikeus sovellukseen Ostolaskujen kierrätys sekä sen alaoikeuteen Laskujen syöttö.


​


​

Lisäksi arkistossa on otettava käyttöön Ostolaskujen kierrätys, jotta laskun liitteeksi tuotavan oma-aloitteisten verojen raportin tallennus onnistuisi. Laskun saa luotua myös ilman liitettä.


​


​

Nettokäsittely-yrityksessä on ostojen alv-määritykselle oltava valittuna Poikkeava-käsittely-kenttään asetus Veroton käsittely (Yrityksen perustiedot > Alv-määritykset-välilehdellä). Bruttokäsittely-yrityksillä ei verokantaa mene kierrätykseen.


​


​
​

Jos ilmoituksista ei luoda laskuja ostolaskujen kierrätykseen

Perustietojen syöttäminen, jos laskuja ei viedä ostolaskujen kierrätykseen:

  1. Siirry Oma-aloitteisten verojen perustietoihin (sovellusikkuna > Oma-aloitteiset verot > ylävalikon Oma-aloitteiset verot > Perustiedot).

  2. Valitse Ostolaskun vienti kierrätykseen -kohtaan Ei.


    ​


    ​

  3. Määritä kullekin yhtiölle seuraavat Oma-aloitteisiin veroihin liittyvät tiedot:

  • Saaja: Verotoimiston nimi

  • Tili: Pankkitili

  • Viite: Verotoimistolta saatu kiinteä yhtiön viitenumero, jolla ilmiotusaineisto kohdistuu yhtiölle.

  • ALV vastuuhenkilö ja TAS vastuuhenkilö: Näiden tietojen mukaan sovellus tuo yrityslistahakuun käyttäjän yritykset.

  • Alv kausi: Valitse Alv:n ilmoitusjakso kuukausi / neljännesvuosi / vuosi ja jakson alkamispäivä. Jos jakso muuttuu, tallenna nykyisen jakson loppupäivämäärä ja tallenna uuden jakson tiedot seuraavalle riville valitsemalla Tietue > Seuraava. Huomioi, että Alkupvm (Suoritus) ja Loppupvm (Suoritus) tarkoitetaan sitä kautta milloin alv on suoritettava verottajalle.

  • Tas kausi: Ei ole välttämätöntä lisätä, mikäli ostolaskuja ei haluta muodostaa Ostolaskujen kierrätykseen Palkkatietoilmoitus tulorekisteriin -sovelluksen toiminnallisuuksien kautta.

HUOMIOI: Useita kausirivejä ei saa olla avoinna samanaikaisesti. Tarkista tämä varsinkin, jos oma-aloitteisten verojen yrityslistauksessa sama yritys näkyy useaan kertaan.


​

ALV:n ilmoituskauden muuttaminen

ALV-ilmoittajan muutos vuosi- tai neljännesvuosimenettelystä kuukausi-ilmoittajaksi tehdään eri tavalla riippuen siitä, tapahtuuko muutos vuodenvaihteessa, vai kesken vuoden tai ilmoittamisajanjakson. Alla on käyty läpi ohjeistukset molempiin tilanteisiin.


​

Muutos vuosi- tai neljännesvuosi-menettelystä kuukausi-ilmoittajaksi tapahtuu vuoden vaihtuessa

  1. Siirry Oma-aloitteiset verot -sovellukseen Sovellusikkunassa Taloushallinto | Oma-aloitteiset verot

  2. Klikkaa ylävalikosta Oma-aloitteiset verot | Perustiedot

  3. Päätä voimassa oleva rivi merkitsemällä alv-kauden loppupäivämääräksi helmikuun viimeinen päivä (joulukuun ilmoitus annetaan vielä helmikuussa).

  4. Aktivoi uusi rivi siirtymällä seuraavan rivin "Alkupvm (suoritus)"-kenttään ja anna päiväykseksi maaliskuun ensimmäinen päivä (päiväys, jolloin tammikuun alv-ilmoitus tehdään).

  5. Valitse Alv-kausi-kenttään ilmoitusjaksoksi "Kuukausi"

  6. Tallenna muutokset napauttamalla Tallenna-painiketta.


​

ScreenHunter 6703.jpg


​
​

Muutos kuukausi-ilmoittajaksi tapahtuu vuoden vaihtuessa tai kesken neljännesvuosimenettelyn

Jos muutos kuukausi-ilmoittajaksi tapahtuu kesken vuosi- tai neljännesvuoden ilmoitusajanjaksoa, suosittelemme kirjaamaan pättyvän ilmoitusmenettelyn mukaiset alv-tiedot manuaalisesti OmaVerossa. Jos esimerkiksi vuosi-menettelystä siirrytään lokakuun alussa kuukausi-menettelyyn, tulisi vuosi-ilmoitusmenettelyn piirissä oleva alv-ilmoitus tammi-syyskuulta antaa helmikuussa, minkä lisäksi samalla ilmoituskaudella helmikuussa antaa myös kuukausi-ilmoitusmenettelyssä olevan joulukuun tiedot. Fivaldi ei tue kahden eri menettelyn mukaista ilmoittamista samalla ilmoitusjaksolla, mistä syystä tiedot on syytä ilmoittaa poikkeuksellisesti tällaisessa tilanteessa käsin.


​

Virheellisen kauden korjaaminen

Voit muuttaa luomasi virheellisen alv-/tas-kauden alkamis- ja päättymispäivämäärää, jolloin saat lisättyä uudelle riville uuden alv-kauden oikeilla tiedoilla. Saat uuden rivin aktivoitua napsauttamalla ensin viimeistä riviä ja valitsemalla sen jälkeen ylävalikosta Tietue > Seuraava.


​

Alv-ilmoitus jää virheeseen "Tietoa 056 ja tietoja 301-320 ei saa antaa yhtäaikaa"

Mikäli Kausiveroilmoitus-sovelluksesta muodostetaan ALV-ilmoitus silloin kun mitään ilmoitettavaa ei ole (esim. vahingossa) ja sen jälkeen tehdään maksukaudelle Kirjanpidossa kirjauksia lisää ja luodaan uusi kausiveroilmoitus, saattaa Ei-alv-toimintaa tieto jäädä ilmoituksen tietoihin. Näin ilmoituksella menee sekä ei-alv-toimintaa tiedot, että alv-tiedot ja verottajan rajapinta palauttaa virheen. Kausiveroilmoitus-sovelluksessa rivin lopussa on maksukaudella i-painike muuttunut punaiseksi ja sitä painamalla avautuvassa ikkunassa näkyy virhe: "Verottajan viesti: Oma-aloitteisten verojen veroilmoitus, Arvonlisäveron tiedot: kenttä 056 = "1": Tietoa 056 ja tietoja 301-320 ei saa antaa yhtäaikaa."

Jotta tällaista tilannetta ei synny - oikea tapa on aina ensin poistaa aiemmin luotu ilmoitus vasemman reunan P-painikkeella ja luoda uusi ilmoitus. Tällöin edellisellä kerralla ilmoitukselle tullut Ei alv-toimintaa -tieto poistuu myös uudelta ilmoitukselta ja lähetys onnistuu ilman virhettä.

Vastasiko tämä kysymykseesi?